Μελίνα Ταπραντζή: Η γυναικεία ενοχικότητα είναι το εσωτερικό μας εμπόδιο

H Μελίνα Ταπραντζή  έλαβε πρόσφατα το άκρως τιμητικό βραβείο SDGs + Her από τη World Bank και τα United Nations ως μία από τις επτά γυναίκες παγκοσμίως, που με τη δουλειά τους υποστηρίζουν σημαντικά την Παγκόσμια Ατζέντα Βιωσιμότητας 2030.

Είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα λαμβάνει έναν τέτοιο βραβείο και μάλιστα η Wise Greece είναι η μοναδική μη κερδοσκοπική από όλες τις χώρες της Ευρώπης και της Κεντρικής Ασίας που βραβεύτηκε. Η ξεχωριστή Mελίνα Ταπραντζή με πρώτο της πτυχίο στη Φιλοσοφική Σχολή, τελικά στράφηκε στην κοινωνική επιχειρηματικότητα και έκανε την… σοφή κίνηση να ιδρύσει τη WiseGreece, που αποτελεί ένα  «βιώσιμο κύκλο» που ανατροφοδοτείται διαρκώς και ωφελεί όλους τους εμπλεκόμενους.

Μιλώντας στο #portraitsgr, η Μελίνα Ταπραντζή, τονίζει τη σημασία της βιωσιμότητας, και ότι η βιωσιμότητα μας αφορά όλους καθώς ένα βιώσιμο μέλλον δεν θα έρθει αποκλειστικά από τις κυβερνήσεις ή από τους μεγάλους «παίχτες» της εκάστοτε αγοράς. «Θα έρθει από όλους εμάς, που σχεδιάζουμε τη ζωή μας με βιώσιμο τρόπο, που καταναλώνουμε πιο υπεύθυνα, που εμπνέουμε τα παιδιά μας να ακολουθήσουν ένα διαφορετικό τρόπο ζωής. Όχι γιατί είναι μόδα, αλλά επειδή είναι πλέον αναγκαιότητα».

Για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, σημειώνει ότι θεωρεί δεδομένο ότι υπάρχουν περισσότερα εμπόδια, τόσο από εξωτερικούς παράγοντες όσο και από τις  ίδιες οι γυναίκες  που έχουν  ένα έντονο «ενοχικό σύνδρομο» που γιγαντώνεται όσο πιο επιτυχημένες γίνονται.

Η Μελίνα Ταπραντζή εργάστηκε για περισσότερα από 10 χρόνια, στο χώρο  του Marketing και της Επικοινωνίας  βοηθώντας αρκετά γνωστά brands να δημιουργηθούν ή να αναδειχθούν…

Για να προωθήσει τα προϊόντα της Ελληνικής παραγωγής, έφτιαξε την πολυβραβευμένη μη κερδοσκοπική κίνηση Wise Greece,  που χρησιμοποιεί τα κέρδη από τις πωλήσεις τους για να αγοραστούν τρόφιμα για άστεγους, παιδιά και ηλικιωμένους που έχουν ανάγκη.

Η Μελίνα, παρουσιάζει συχνά τη Wise Greece σαν το μοντέλο μίας επιτυχημένης Κοινωνικής Επιχείρησης σε αρκετά διεθνή συνέδρια, με στόχο να εμπνεύσει τους νέους ανθρώπους να ασχοληθούν με αυτόν τον κλάδο. Επίσης, λειτουργεί σαν μέντορας σε αρκετές start up κοινωνικές επιχειρήσεις, αλλά και στο Entrepreneurship School του Ευρωπαϊκού think tank Think Young”, ενώ είναι key note speaker σε forum που υποστηρίζουν τη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Ανήκει στην ομάδα των co-builders του World Human Forum και του Convergences Greece Forum, ενώ έχει γράψει αρκετά άρθρα σχετικά με την κοινωνική οικονομία και την προώθηση των γυναικών στο επιχειρείν. Πραγματοποίησε ομιλία στο TEDx Academy με θέμα «Ο καλύτερος εαυτός της επιχειρηματικότητας», ανήκει στο δίκτυο των Responsible Leaders του BMW Foundation, είναι IVLP Alumna στο πρόγραμμα CSR and Social Innovation του US Department of State, ενώ έχει επιλεγεί ως Young Emerging Leader  από το European-Australian Leadership Forum και ως Young Transatlantic Innovation Leader (YTILI Fellow) από το German Marshall Fund.

Πώς λειτουργεί τοWise Greece, πότε ξεκίνησε και πώς αποφάσισες να κάνεις κάτι τέτοιο;

Η Wise Greece ξεκίνησε το 2013 και είναι μία μη κοινωνική επιχείρηση, που βοηθά τους μικρούς Έλληνες παραγωγούς τροφίμων να προωθήσουν τα προϊόντα τους σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ μετατρέπει το κέρδος από την πώλησή τους σε τρόφιμα για ορφανοτροφεία, συσσίτια και κοινωνικά παντοπωλεία.
Έτσι, ο σκοπός είναι διπλός! Από τη μία πλευρά, ενισχύονται οι πωλήσεις των Ελλήνων παραγωγών, άρα και η ελληνική οικονομία, ενώ ταυτόχρονα επιτελείται ένα σημαντικό κοινωνικό έργο, αφού εξασφαλίζουμε το πιο βασικό αγαθό για τους συνανθρώπους μας… τη διατροφή!

Η Wise Greece ξεκίνησε ουσιαστικά μέσα στην καρδιά της οικονομικής κρίσης, από μία «περίεργη» σκέψη, του πώς μπορούμε να βοηθάμε διαρκώς την οικονομία της χώρας (τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις) και ταυτόχρονα να προσφέρουμε διαρκώς τρόφιμα υψηλής διατροφικής αξίας σε όσους τα χρειάζονται. Όταν ξεκίνησα τη Wise Greece μάλιστα, ο όρος «κοινωνική επιχειρηματικότητα» μου ήταν παντελώς άγνωστος και τον ανακάλυψα τυχαία διαβάζοντας ένα βιβλίο! Απλώς ήθελα να δω εάν αυτό που είχα στο μυαλό μου θα μπορούσε να λειτουργήσει και τελικά όπως φάνηκε…  λειτουργεί.

Πώς το υποδέχτηκε το κοινό και οι μικρές επιχειρήσεις και ποιος είναι ο ρυθμός ανάπτυξής του;

Αρχικά με επιφύλαξη, το οποίο ήταν και αναμενόμενο. Ας μην ξεχνάμε ότι βρισκόμασταν σε μία πολύ δύσκολη κατάσταση για τη χώρα μας, γεμάτη καχυποψία και αβεβαιότητα. Ούτως ή άλλως μία νέα ιδέα αντιμετωπίζει πάντα δυσπιστία, πόσο μάλλον όταν πρόκειται και για μία κοινωνική επιχείρηση που ο όρος ήταν παντελώς άγνωστος σε όλους! Παρόλα αυτά, δείξαμε πολύ γρήγορα επαγγελματισμό και καλή διάθεση συνεργασίας και έτσι άρχισαν να μας εμπιστεύονται οι παραγωγοί και να στηρίζουν το έργο μας ο ένας μετά τον άλλον. Σήμερα, η Wise Greece συνεργάζεται με 100 μικρούς παραγωγούς με περισσότερα από 2.500  προϊόντα, εξάγει σε 8 χώρες και έχει καταφέρει να διαθέσει περισσότερους από 50 τόνους τρόφιμα σε Ιδρύματα και Ορφανοτροφεία που έχουν μεγάλη ανάγκη!

Πώς προωθεί τα προϊόντα το Wise Greece; 

Η Wise Greece προωθεί τα προϊόντα των μικρών παραγωγών σε διάφορα καταστήματα (delicatessen, παντοπωλεία, mini market) αλλά και e-shop ώστε να τους βοηθήσει να πουλήσουν τα προϊόντα τους. Έπειτα, το δικό της έσοδο από την πώληση των προϊόντων καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα και ολόκληρο το κέρδος που προκύπτει μετατρέπεται σε τρόφιμα που αγοράζονται και πάλι από τους παραγωγούς (για να ενισχυθούν διπλά), τα οποία διατίθενται δωρεάν στα Ιδρύματα. Είναι με άλλα λόγια ένας «βιώσιμος κύκλος» που ανατροφοδοτείται διαρκώς και ωφελεί όλους τους εμπλεκόμενους!

Τι σημαίνει για σένα το βραβείο το Βραβείο SDGs and Her και τι νέες δυνατότητες σας δίνει;

Είναι πολύ μεγάλη τιμή που έλαβα φέτος το βραβείο SDGs and Her, ως ιδρύτρια της Wise Greece! Το συγκεκριμένο βραβείο διοργανώνεται από τα United Nations, τη World Bank και τα προγράμματα του O.H.E. UNDP και UN Women και απονέμεται σε μόλις 7 γυναίκες από όλο τον κόσμο, των οποίων η δραστηριότητα συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη της των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης, όπως εξασφάλιση τροφής, καλή υγεία, ισότητα των δύο φύλων κ.α. Είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα λαμβάνει έναν τέτοιο βραβείο και μάλιστα αξίζει να τονίσουμε ότι η Wise Greece είναι η μοναδική μη κερδοσκοπική από όλες τις χώρες της Ευρώπης και της Κεντρικής Ασίας που βραβεύτηκε! Δεν θα μπορούσε να έρθει το βραβείο αυτό σε καλύτερη χρονική στιγμή, μιας και το 2020 ήταν -και συνεχίζει να είναι- μία δύσκολη χρονιά για όλους. Οπότε χρειαζόμασταν λίγα «καλά νέα» μέσα στο 2020 τόσο εμείς, όσο και η χώρα μας!

Υπάρχει μια παγκόσμια τάση προς τη βιωσιμότητα. Θεωρείς ότι υπάρχει δυνατότητα πραγματικά για δράσεις που μειώνουν την ανισότητα και ενισχύουν την ανοχή στη διαφορετικότητα και τη δημιουργία μιας καλύτερης μελλοντικής κοινωνίας;

Εάν όλοι συμφωνούμε ότι χρειάζεται να χτίσουμε έναν καλύτερο κόσμο και να αντιμετωπιστούν θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, οι ανισότητες, η βιώσιμη ανάπτυξη κ.α. τότε είναι ξεκάθαρο ότι η κάθε εταιρεία, ο κάθε φορέας, ο κάθε άνθρωπος έχει έναν πολύ σημαντικό ρόλο να παίξει! Ένα βιώσιμο μέλλον δεν θα έρθει αποκλειστικά από τις κυβερνήσεις ή από τους μεγάλους «παίχτες» της εκάστοτε αγοράς. Θα έρθει από όλους εμάς, που σχεδιάζουμε τη ζωή μας με βιώσιμο τρόπο, που καταναλώνουμε πιο υπεύθυνα, που εμπνέουμε τα παιδιά μας να ακολουθήσουν ένα διαφορετικό τρόπο ζωής. Όχι γιατί είναι μόδα, αλλά επειδή είναι πλέον αναγκαιότητα.

Θεωρείς ότι υπάρχει διαφορά στον τρόπο που λειτουργούν επιχειρηματικά οι γυναίκες σε σχέση με τους άντρες; Υπάρχουν περισσότερα εμπόδια για τις γυναίκες και πώς μπορούν να ξεπεραστούν;

Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν περισσότερα εμπόδια. Κάποια δημιουργούνται από εξωτερικούς παράγοντες (την κοινωνία, την οικογένεια, τον ανδροκρατούμενο χώρο του επιχειρείν κ.α.) ενώ κάποια τα δημιουργούμε οι ίδιες οι γυναίκες από μόνες μας, καθώς έχουμε ένα έντονο «ενοχικό σύνδρομο» που γιγαντώνεται όσο πιο επιτυχημένες γινόμαστε στην εργασία μας. Άρα, τουλάχιστον το δεύτερο κομμάτι είναι στο χέρι μας να το αντιμετωπίσουμε και αν όχι να το ξεπεράσουμε, τουλάχιστον να το μετριάσουμε.

Οι νέοι επιχειρηματίες δεν θα έλεγα ότι συμπεριφέρονται πολύ διαφορετικά ανάλογα με το φύλο τους, αλλά μάλλον τους συμπεριφέρονται διαφορετικά οι άλλοι! Σε κάθε περίπτωση όμως, οι νέοι επιχειρηματίες, είτε άνδρες είτε γυναίκες, αντιμετωπίζουν κοινούς φόβους και ανησυχίες. Και χαίρομαι που βλέπω ότι ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι είναι δεκτικοί στο να συνεργαστούν και να υποστηρίξουν ο ένας τον άλλο στο επιχειρηματικό τους ταξίδι.

Πώς αντιμετωπίζονται στην Ελλάδα σε σχέση με το εξωτερικό θέματα όπως η βιωσιμότητα, η γυναικεία επιχειρηματικότητα και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, κατά τη γνώμη σου.

Δυστυχώς υπάρχει ακόμα μεγάλη διαφορά στον τρόπο αντιμετώπισης της γυναικείας επιχειρηματικότητας, της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, της βιωσιμότητας, της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης κ.α. Τα καλά νέα είναι ότι η Ελλάδα προχωρά με γοργότερα βήματα πια και τείνει να πιάσει τον μέσο όρο της Ευρώπης, αλλά σίγουρα σε αυτά τα θέματα υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά ανάμεσα σε Ευρώπη και Αμερική.

Αυτό που πείθει τελικά είναι η ανάδειξη των best practices και των changemakers της εκάστοτε χώρας, που δεν μιλούν απλώς για αυτά τα θέματα, αλλά έχουν καταφέρει να τα κάνουν πράξη στην καθημερινότητά τους! Με αυτόν τον τρόπο εμπνέονται οι πολίτες και «αναγκάζουν» τις κυβερνήσεις να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ώστε αυτό που κάποτε φαινόταν ουτοπία πχ. το να συζητηθεί ανοιχτά το θέμα του σεξισμού, σήμερα να είναι πλέον απαιτητό και κοινώς αποδεκτό.

 

Διακρίσεις του Wise Greece

H Wise Greece, έχει λάβει σημαντικά Βραβεία για τις δράσεις της, ανάμεσα σε αυτά το «Νησίδες Ποιότητας» από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, το European Social Challenge Award, το Start Up Award για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, το Future Generations Award καθώς και το BeMed από το Ίδρυμα του Πρίγκιπα Αλβέρτου του Μονακό.