Fashion

Karl Lagerfeld: Ένας χρόνος από τον θάνατο του «δημιουργού» της σύγχρονης μόδας

Πηγή φωτογραφίας Instagram @karllagerfeld

Ένας χρόνος πέρασε από το θάνατο του Γερμανού σχεδιαστή Karl Lagerfeld, που άφησε την τελευταία του πνοή στις 19 Φεβρουαρίου το 2019 μετά από μία μεγάλη μάχη με τον καρκίνο.

Ακούραστος, ασταμάτητος, αεικίνητος και δημιουργικός μέχρι και τους τελευταίους μήνες της ζωής του, ήταν ο Karl, καθώς έμοιαζε να τρέχει συνεχώς. Μία φράση που συνοψίζει τη δραστήρια ζωή του είναι η ίδια η δήλωση που είχε κάνει στο παρελθόν: «Υπάρχει τίποτα πιο υγιές από τον ανταγωνισμό; Τίποτα δεν είναι δεδομένο στη μόδα και αυτό είναι που αγαπώ σ’ αυτήν».

Ο ίδιος ξεκίνησε από νεαρή ηλικία να ασχολείται με τη μόδα, με αφορμή μία επίδειξη μόδας του Christian Dior. O Karl έκανε τα πρώτα του βήματα σαν προσωπικός βοηθός του σχεδιαστή μόδας Pierre Balmain, το ενδιαφέρον του οποίου κέντρισε στον διαγωνισμό Secretariat International de la Laine. Στη συνέχεια ασχολήθηκε με την καλλιτεχνική διεύθυνση του οίκου Jean Patou, ενώ σύντομα έφυγε από εκεί βρίσκοντας το πρώτο πραγματικό του σπίτι στο χώρο της μόδας το 1964 : Τον οίκο Chloe. Παράλληλα, ο Karl είχε αρχίσει την πρώτη του συνεργασία και με τον οίκο Fendi, ενώ ο έρωτας του με την Chanel ξεκίνησε αρκετά αργότερα το 1983.

Μέχρι το τέλος του, δημιουργούσε μόδα γεμάτη χιούμορ, στιλ και ειρωνεία. O Lagerfeld κάθε χρόνο σχεδίαζε 15 συλλογές Resort, Spring/Summer, Pre-Fall, Fall Winter και Couture για δύο οίκους, Chanel και Fendi, αλλά και κομμάτια για το προσωπικό του brand. Παράλληλα, είχε πολλές άλλες δραστηριότητες, όπως φωτογραφίσεις για τις Metiers d’ Art συλλογές της Chanel αλλά και ταινίες μικρού μήκους. Μάλιστα, το 2015 ο Karl δημιούργησε την έκθεση «Haute Fourrure», με το ακρωνύμιο «FF», μέσω της οποίας έδωσε στην γούνα έναν πιο fun χαρακτήρα, λιγότερο σοβαρό και επιβλητικό. Μετά από αυτή την έκθεση, η γούνα δεν απευθυνόταν μόνο στις κυρίες της υψηλής κοινωνίας, αλλά και στους millenials. Όλες οι συλλογές του ήταν πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, με κάποιες να είναι εμπορικές και άλλες πιο «εκλεπτυσμένες», είχαν υψηλή αισθητική και ικανοποιούσαν γυναίκες διαφορετικού style και φιλοσοφίας.

Βέβαια, ο Karl άλλαξε το χώρο της μόδας με διάφορες τέτοιες ιδέες, ενώ το αγαπημένο του fashion item ήταν το λευκό πουκάμισο για το οποίο είχε αναφέρει πως: «Αν με ρωτήσετε τι θα ήθελα περισσότερο να είχα δημιουργήσει στο χώρο της μόδας, θα έλεγα το λευκό πουκάμισο. Όλα τα άλλα έρχονται μετά από αυτό». Τον Σεπτέμβρη που πέρασε ο οίκος του, «Karl Lagerfeld», έχοντας αυτά τα λόγια του ως βασική αρχή και θέλοντας να τιμήσει την κληρονομιά του, εγκαινίασε στο Παρίσι την έκθεση «A Tribute to Karl: The White Shirt Project». Υπό την επιμέλεια της Carine Roitfield, διάσημοι και στενοί φίλοι και συνεργάτες του σχεδιαστή είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν τη δική τους εκδοχή για το εμβληματικό λευκό πουκάμισο, ανάμεσά τους οι Cara Delevingne, Kate Moss, Lewis Hamilton, Tommy Hilfiger, Kaia Gerber και Gigi Hadid.

H επιτυχία του ήταν και θα είναι αναμφισβήτητη, ακόμα και όσοι δεν τον συμπαθούσαν παραδέχονταν ότι ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς και καινοτόμους σχεδιαστές στην ιστορία της μόδας. Ο Karl όμως βρέθηκε στο επίκεντρο και για τις απόψεις του, καθώς δεν δίσταζε να εκτοξεύσει τα βέλη του προς οποιαδήποτε κατεύθυνση, με αποτέλεσμα να μην έχει όρια τόσο στις δημιουργίες του όσο και στα λόγια του: Ήταν ελεύθερος μέχρι το τέλος του. Πριν από κάποια χρόνια σε συνέντευξή του είχε αναφέρει χαρακτηριστικά: «Είμαι πολύ τυχερός γιατί μπορώ να κάνω αυτό που μου αρέσει στις καλύτερες συνθήκες. Δεν έρχομαι σε σύγκρουση με κανέναν. Τα συμβόλαια που έχω με Fendi και Chanel είναι για πάντα. Και δε νιώθω καθόλου κουρασμένος. Μισώ τους αργούς ανθρώπους».

Ο Karl, λοιπόν, άφησε το δικό του στίγμα ως καλλιτεχνικός διευθυντής μέσα από κάθε project του και κυρίως με κάθε του επίδειξη. Μερικές από αυτές όμως έμειναν στην ιστορία της μόδας και στις μνήμες όσο τις παρακολούθησαν από κοντά, μέσω μιας βιωματικής και αξέχαστης εμπειρίας. Μερικές από αυτές είναι η φθινοπωρινή συλλογή του 2018 του οίκου Chanel η οποία πραγματοποιήθηκε σε ένα τεχνητό δάσος, η συλλογή της Chanel το 2017 η οποία είναι εμπνευσμένη από τη Space Age και παρουσιάστηκε σε έναν διαστημικό σταθμό στο Grand Palais και η συλλογή του οίκου Fendi που παρουσιάστηκε στο Fontana di Trevi, για το οποίο ο οίκος χρηματοδότησε ένα σημαντικό έργο για τη συντήρηση του.