ART & PHILANTHROPY

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη διανύει μέρες δόξας

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη διανύει μέρες ιδιαίτερης δόξας. Εμφανίζεται για μία βραδιά στο έργο 4.48 Ψύχωση της Σάρας Κέιν που παρουσιάζεται στις Παραβάσεις, το θεατρικό αναλόγιο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

Εκτός από την Ευτυχία του Άγγελου Φραντζή όπου υποδύεται τον κεντρικό ρόλο της ασυμβίβαστης γυναίκας που πρόκειται πιθανότατα θα βραβευτεί από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (στην τελετή που θα πραγματοποιηθεί στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση).

Στο θέατρο, μόλις άφησε τη σπαρακτική Λούλου (σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά) και από τον Ιανουάριο πρωταγωνιστεί με μία εξαίσια μεταμόρφωση ως Όλγα στις Τρεις Αδελφές του Άντον Τσέχοφ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά.

Ο ίδιος την σκηνοθετεί στο έργο της σπουδαίας αγγλίδας δραματουργού, το έργο της οποίας μεταφράζει η Ρούλα Πατεράκη με τον Αντώνη Γαλέο.

Στη σκηνοθετική εκδοχή του Καραντζά, η Καραμπέτη και ο Γιάννης Κλίνης εναλλάσσονται επί σκηνής στους ρόλους γιατρού και ασθενούς.

Στο 4.48 Ψύχωση καταγράφει το παραλήρημα ενός αυτόχειρα λίγο πριν από την ακροτελεύτια πράξη του. Άχρονο έργο, ίσως σε κάποιο ψυχιατρείο όπως υπονοούν τα συμφραζόμενα, ελάχιστες οι πληροφορίες. Απεμπολώντας οτιδήποτε το περιττό, η συγγραφέας ζουμάρει έτσι στις εσωτερικές ρωγμές.

Η Σάρα Κέιν

Και οπωσδήποτε αυτοβιογραφικό, αφού εκδόθηκε το 1998 λίγο πριν από την δική της αυτοκτονία σε ηλικία μόλις 28 ετών.

«Η Σάρα Κέιν πέθανε τραγικά. Ήταν τόσο μεγάλος και τόσο βαθύς ο τρόμος του κόσμου. Δεν τον άντεξε. Ήταν γυμνή. Απροστάτευτη. Γυμνά είναι και τα έργα της. Τρομαγμένα. Τρομερά», σημείωσε ο νομπελίστας Χάρολντ Πίντερ, μετρ του σύγχρονου νατουραλιστικού θεάτρου, που με χειρουργική ακρίβεια κατάφερνε να συλλάβει τις χαράδρες των ανθρωπίνων σχέσεων πίσω από την αρραγή επιφάνεια.

Πνευματικά και υφολογικά απόγονός του, η Κέιν σημάδεψε τη σύγχρονη λογοτεχνία με τη γλωσσική της ένταση, την ιλιγγιώδη δομή και το φοβερό της βάθος. Τα θεατρικά της έργα και τα ποιήματά της αποζήτησαν τη λύτρωση μέσω του έρωτα, του σεξ και του θανάτου. Και επί σκηνής η τρομακτικά ωμή καταγραφή της βίας στις ανθρώπινες σχέσεις, αποτέλεσε έναν υπαρξιακό αλαλαγμό που συγκλόνισε το κοινό, την κριτική και το ύφος της σύγχρονης δραματουργίας.

Το 2008, τη σύστησε στο ελληνικό κοινό ο Λευτέρης Βογιατζής με το συγκλονιστικό έργο Καθαροί πια στο οποίο έπαιζε ένα μπουκέτο καταπληκτικών ηθοποιών: Λευτέρης Βογιατζής, Αμαλία Μουτούση, Νίκος Κουρής, Χρήστος Λούλης, Γιάννος Περλέγκας, Αλεξία Καλτσίκη, Θάνος Σαμαράς. 

Με το 4.48 Ψύχωση, οι Παραβάσεις συνεχίζουν παραδειγματικά την αναδρομή στις πιο ριζοσπαστικές φωνές της λογοτεχνίας με επίκεντρο τη γυναίκα.

Πληροφορίες:

Την Κυριακή 22 Μαρτίου στις 17.00 στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ

πραγματοποιούνται χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)