ART & PHILANTHROPY

Η Νινέττα Βαφειά ως Αγλαΐα

Η Θεατροπαρέα08 αποτελεί θίασο με καθαρά κοινωφελή δράση και πολυσυζητημένες παραστάσεις κάθε χρόνο. Παρότι δύσκολα φαντάζεται κανείς τη Νινέττα Βαφειά (à quatre épingles ωραία κυρία) στο λαϊκό έργο του Αλέκου Σακελλάριου, η συζήτηση μαζί της αποκαλύπτει ιδιαίτερη παιδεία, αντίστοιχες ευαισθησίες, άφθονο χιούμορ. Η Αγλαΐα της ταιριάζει γάντι.

Πολύ γέλιο στις πρόβες στο Ψυχικό

Το πνεύμα της καλλιεργήθηκε εξ απαλών ονύχων, με τη συστηματική διδασκαλία πιάνου από τριών ετών (μεταξύ άλλων). Από τότε θυμάται και τη μητέρα της να παίζει στη φιλική ομήγυρη στο πατρικό της σπίτι σχεδόν επί εβδομαδιαίας βάσεως μέχρι που έκλεισε τα μάτια της.

Συνήθεια ή παράδοση που συνεχίζει και η ίδια σήμερα παίζοντας πιάνο στα εγγόνια της. Όχι μόνο όταν τα μαζεύει στο σπίτι της αλλά και σε εκδηλώσεις στο νηπιαγωγείο τους, πράγμα που ελπίζει να καθιερώσει στην εκδήλωση γιαγιάς παππού και τώρα που εισχώρησαν στο Δημοτικό του Κολλεγίου Ψυχικού (στην Κάντζα Αττικής).

Θέατρο και εθελοντισμός

Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία Θεατροπαρέα08 εξάλλου συνδέεται στενά με το συγκεκριμένο σχολείο. Η ιδέα ανήκε στον δικηγόρο Κωνσταντίνο Κυριακίδη απόφοιτο του 1963 που απεβίωσε πρόωρα. Συνεχίζει το έργο του ο γνωστός κοσμηματοπώλης Αντώνης Βουράκης ‘66 και πλαισιώνεται από τον επιχειρηματία Τίμο Τζάννες ’71 ενώ ανάμεσα στα λοιπά ιδρυτικά μέλη (πλην της Νινέττας) συγκαταλέγονται οι Λίμπυ Ηλιοπούλου, Ιλεάνα Καραμπέλλου – Φράγκου, Νίκος Μπιλίρης, Νένα Παναγάκου, Μάκης Φωκάς.

Ο γνωστός ηθοποιός και απόφοιτος του 1966 Κώστας Αρζόγλου, σκηνοθέτησε αρκετά έργα τους.

Πρόκειται για αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, που αποτελείται από θεατρόφιλους με εθελοντική δράση. Τα μέλη της έτσι συνέδεσαν τους δύο ρόλους τους στο θέατρο και στη φιλανθρωπία. Πνεύμα σύμφωνο και με την ιδρυτική φιλοσοφία του Κολλεγίου, που εκ συστάσεώς του επιθυμούσε να αγκαλιάσει όσο το δυνατόν περισσότερα ελληνόπουλο: Το ταμείο υποτροφιών του σχολείο διατήρησε εξαρχής οικονομικό χαρακτήρα (δηλαδή δεν συνδέεται με την αριστεία αλλά την οικονομική ανάγκη).

Μέσα στα πρώτα δέκα χρόνια δράσης της η Θεατροπαρέα μοίρασε τουλάχιστον διακόσιες χιλιάδες ευρώ σε κοινωφελείς σκοπούς και οργανώσεις όπως η Αντιμετώπιση Παιδικού Τραύματος, Οι Φίλοι του Παιδιού, Η Χαρά, MDA, Η Θεοτόκος, Παιδικά χωριά SOS, Εβραϊκό μουσείο, η ΜΚΟ PRAKSIS για το καινοτόμο πρόγραμμα Κοινωνική Κατοικία & Day Centers με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Έχουν στηρίξει δημοτικά και νηπιαγωγεία ενώ στο νομό Γρεβενών στο χωριό Κρανιά ανακαίνισαν ολόκληρο το νηπιαγωγείο και το δημοτικό.

πρόβες και η mignonne κυρία

Ύστερα από δημοφιλή έργα όπως το Bonasera Bonasera, Όταν λείπει η γάτα, Η κόμισσα της φάμπρικας, έρχεται Η θεία από το Σικάγο να στηρίξει τους Φίλους της Μέριμνας αλλά και το ταμείο υποτροφιών του Κολλεγίου στην ενίσχυση του οποίου συμμετέχει ο σύζυγος της Νινέττας, Νίκος Βαφειάς ως απόφοιτος του 1968.

Και η ίδια διακρίνεται για την ευρεία φιλανθρωπική της δράση. Εξάλλου με την πώληση των εισιτηρίων της φετινής παράστασης αναλαμβάνει ουσιαστικά την ευθύνη της ανεύρεσης πόρων, το λεγόμενο εθελεντικό fundraising. «Τηλεφωνάω σε όλη την Αθήνα, τουλάχιστον σε πεντακόσια άτομα. Δεν μπορώ να κοιμηθώ, μήπως και ξεχάσω κάτι που μου έχουν ζητήσει. Ο ένας μου λέει θα το σκεφτώ και πρέπει να τον ξαναπάρω, κάποιος άλλος θέλει να αλλάξει ημερομηνία. Ξυπνάω στις πέντε το πρωί για να τα θυμηθώ όλα», παραδέχεται με ειλικρίνεια. Η συζήτηση διακόπτεται διαρκώς από το τηλέφωνο.

Δωδεκαετής κύκλος

Η ομάδα συντηρείται με πολλή προσπάθεια στον αφρό: «Είχαν αρχικά δημιουργήσει ένα γκρουπάκι μέσα στο Κολλέγιο για αποφοίτους. Αλλά εκεί συγκεντρωνόταν πολλή νεολαία και τα παιδιά επιζητούσαν άλλα ωράρια για τις πρόβες, αργά το βράδυ, ενώ οι πιο μεγάλοι δεν βολευόντουσαν» εξηγεί η Νινέττα. Χαρακτηριστική περίπτωση, οι όμορφες κόρες του Τίμου, Ναταλία και Χριστιάνα Τζάννες, που πλέον συγκαταλέγονται ανάμεσα στα μόνιμα μέλη της ομάδας.

«Έτσι σκεφτήκαμε να ιδρύσουμε ένα γκρουπάκι εκτός σχολείου και τώρα το διευθύνουμε όπως μας βολεύει μας».

Τα πρώτα δέκα χρόνια οι πρόβες πραγματοποιούνταν σε άδειο μαγαζί στη λεωφόρο Μεσογείων το οποίο τους είχε παραχωρήσει φιλικά ο Μάκης Μάτσας. Τα έργα παρουσιάζονταν στο αμερικανικό σχολείο ACS.

Φέτος όμως με τη συμπλήρωση δώδεκα χρόνων ζωής, φαίνεται ότι ο κύκλος ολοκληρώνεται και η Θεοτροπαρέα επιστρέφει στο Θέατρο του Κολλεγίου Αθηνών στο Ψυχικό, ίσως το ωραιότερο της χώρας. Τις πρόβες φιλοξενεί στο σπίτι του στο Ψυχικό ένα από τα μέλη της.

Πέρα από τα μόνιμα μέλη, «που είμαστε γέροι και σταθεροί» όπως συμπληρώνει με τον χαρακτηριστικό, λεπτεπίλεπτο αυτοσαρκασμό της «οι άνθρωποι που παίζουν και οι λοιποί συντελεστές, αλλάζουν κάθε φορά. Ο Βουράκης έπαιζε πέρυσι, φέτος δεν συμμετέχει. Και στο φετινό έργο, χρειαζόμασταν τέσσερα νέα κορίτσια. Γιατί όπως ξέρετε το έργο αυτό έχει τέσσερις κόρες που παντρεύει η Βασιλειάδου».

«Είμαι 38 μα φαίνομαι νέα»

Από τη διαχείριση ενός ερασιτεχνικού θιάσου δεν απουσιάζει το στρες, οι καθημερινές αναποδιές, τα κωμικά ευτράπελα.

Μια φορά κόπηκε η μουσική την ώρα που η ηθοποιός τραγουδούσε και χόρευε και ενώ «εμείς ιδρώσαμε» εκείνη δεν μπλοκαρίστηκε, συνέχισε ακάθεκτη το τραγούδι της και κανείς δεν κατάλαβε τίποτα.

«Μου λέει ας πούμε μια κυρία: δεν είναι μεγάλος ρόλος, δεν μου κάνει, θέλω πρωταγωνίστρια. Μετά εξηγείς ότι ο ρόλος προϋποθέτει να είσαι δεκαοχτώ ετών αφού υποδύεσαι μια κόρη. Εκείνη είναι τριάντα οχτώ. Λέει, μα φαίνομαι νέα…».

Η θεατρική τέχνη προσιδιάζει στην ψυχοθεραπεία, ειδικά ανάμεσα σε φίλους. «Γελάμε πολύ με τις γκάφες. Τρελάδικο κανονικό. Τη μια γελάς, την άλλη ακούς, “παιδιά αρρώστησε αυτός και πρέπει να πάει στο Υγεία”. Τρελαίνεσαι εκείνη την ώρα. Τυχαίνει καμιά φορά κάποιος να λέει “γνωρίζω μια κοπέλα που χορεύει ωραία” και όταν εκείνη έρθει μετά να πεις πω πω αυτή δεν πρέπει να ξανάρθει. Είναι φυσικό, έρχονται να ξεσκάσουν. Τελειώνουν τη δουλειά τους, έρχονται να παίξουν έναν μικρό ρόλο, θέλουν να περάσουν ωραία, αυτό είναι το νόημα. Εμείς όμως θέλουμε να κάνουμε σοβαρή δουλειά, θέλουμε να βρει κάτι ωραίο. Πολλές φορές βρίσκουμε κάποιον πολύ ταλαντούχο, που παίζει prima vista». 

Παρότι πρόκειται για ερασιτέχνες, παίρνουν το έργο τους πολύ στα σοβαρά. Πρέπει να καλύψουν τα έξοδα των σκηνικών, του καταλόγου, να πληρωθεί ο σκηνοθέτης, ο ενδυματολόγος, σκηνογράφος, οι φωτιστές, οι ηχολήπτες και άλλοι επαγγελματίες. Φέτος που σπάνε κανάτες, δημιουργήθηκε ένα ολόκληρο ξύλινο σκηνικό.

«Η διαφορά με τους επαγγελματίες είναι ότι από τον Μαρκουλάκη ας πούμε περιμένεις κάτι τέλειο ενώ στο ερασιτεχνικό λένε εντάξει τώρα δεν πειράζει, ο ένας είναι δικηγόρος, ο άλλος οδοντίατρος, τρέχα γύρευε, γελάνε με τις φάτσες μας», εξηγεί παιγνιωδώς.

Για τη Θεία από το Σικάγο έχουν τη σκηνοθέτη Δήμητρα Δερμιτζάκη «που καλείται να συγυρίσει αυτό το χάος, αλλά ευτυχώς είναι νέα και έχει υπομονή».

Άσπρο πανί

Η Νινέττα Βαφειά δεν ζήτησε ποτέ πρωταγωνιστικό ρόλο. «Φοβάμαι επειδή είναι πολλά τα λόγια μην πάθω αυτό που λέμε άσπρο πανί, να μην θυμάμαι τα λόγια μου από το στρες. Ευτυχώς δεν το έχω πάθει ποτέ επί σκηνής». Παλιά χρησιμοποιούσαν υποβολέα.

Στο γνωστό έργο του Σακελλάριου όπου η Θεία από το Σικάγο (με την απαράμιλλη Βασιλειάδου στην ταινία) έρχεται από την Αμερική για να παντρέψει τις τέσσερις απαρηγόρητες κόρες του συντηρητικού αδελφού της στην Αθήνα (Χρήστος Αργυρόπουλος), η Νινέττα υποδύεται τη δεύτερη θεία τους: «Εγώ γκρινιάζω και τους λέω αφήστε τα κορίτσια να φορέσουν κανένα ωραίο φορεματάκι». Έρχεται όμως η Νινέτα Κασκαρέλλη στον κεντρικό ρόλο της θείας και λέει «μην ανησυχείτε εγώ θα σας παντρέψω σε τρεις μέρες».

Ως γνωστόν, οι φοιτητές και οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν την αφορούν. Μόλις τακτοποιήσει τις τέσσερις ανιψιές, εμφανίζεται ένας γαμπρός που την ερωτεύεται και παντρεύεται και εκείνη η έως τότε χήρα.

«Και ξεμένω εγώ που είμαι γεροντοκόρη. Διότι μου αρέσει ένας από αυτούς αλλά δυστυχώς ο γέρος αυτός είναι παντρεμένος, οπότε εγώ αποτυγχάνω. Όταν του πετάω ένα κανάτι στο κεφάλι μου φωνάζει, Ε, μη μου το πετάς, είμαι παντρεμένος».

Πρωινό ραντεβού στην Αλέα

Πληροφορίες:

Η παράσταση Η Θεία από το Σικάγο 

Στο Θέατρο του Κολλεγίου Αθηνών

Στεφάνου Δέλτα 15 Ψυχικό

Οι παραστάσεις που είχαν προγραμματιστεί για τα μέσα του Μαρτίου αναβάλλονται για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας.

Θα πραγματοποιηθούν σε μεταγενέστερη ημερομηνία.

Για περισσότερες πληροφορίες: https://www.omadatheatrou08.gr/