ART & PHILANTHROPY

Παρόν το υπουργείο Πολιτισμού στο 2022, χρονιά μνήμης της Μικρασιατικής καταστροφής

Λίνα Μενδώνη

Εκδηλώσεις μνήμης για την θλιβερή επέτειο των 100 χρόνων από την Μικρασιατική καταστροφή προετοιμάζει το υπουργείο Πολιτισμού. Όπως λέει μάλιστα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τόσο οι υπηρεσίες του υπουργείου όσο και οι εποπτευόμενοι φορείς οργανώνονται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση.

Επιπλέον στο σύνολο των προσκλήσεων για χρηματοδότηση πολιτιστικών φορέων μέσω του Μητρώου των Πολιτιστικών Φορέων του ΥΠΠΟΑ που ανακοινώθηκε στις 7 Ιανουαρίου περιλαμβάνεται ειδική πρόσκληση με τίτλο «Άφιξη και ενσωμάτωση των ελληνικών πληθυσμών στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική καταστροφή», στην οποία έχουν ήδη κατατεθεί 57 προτάσεις, κυρίως από φορείς που συνδέονται ιστορικά με τον προσφυγικό ελληνισμό. Αντίστοιχες προσκλήσεις με ανάλογες θεματικές έχουν προγραμματιστεί για το 2022.

«Το 1922, εκατό χρόνια μετά την Καταστροφή και την άφιξη των Μικρασιατών Ελλήνων, μας καλεί σε αναστοχασμό και ομοψυχία, την οποία απαιτεί και η εποχή μας», λέει η κυρία Μενδώνη.

Αυτό φυσικά, επ΄ουδενί συνδέεται με την κήρυξη του 2022, ως «Έτους Καμπανέλλη», η οποία αναφέρεται, όπως εξυπακούεται, στο έτος λογοτεχνίας που κηρύσσει κάθε χρόνο το ΥΠΠΟΑ —αποτυπώνεται μάλιστα στο σχετικό λογότυπο— και αφορά στο λογοτεχνικό γενέθλιο του σπουδαίου θεατρικού συγγραφέα.

«Δεν έχει καμία απολύτως σχέση με μία εθνική επέτειο, όπως αυτή των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, που έχει αφήσει τραυματικό αποτύπωμα στη συλλογική συνείδηση, όχι μόνον των Μικρασιατών που ξεριζώθηκαν από τη γενέθλια γη τους, αλλά και όλων των Ελλήνων», όπως λέει η υπουργός Πολιτισμού.

Να σημειωθεί ότι μετά την αυτοψία της 2ας Μαρτίου 2021, που έκανε η ίδια στον ιερό ναό του Αγίου Χαραλάμπους, που κτίστηκε, εντός του Πεδίου του ΄Αρεως, από τους πρόσφυγες το 1929, είχε δηλώσει τα εξής:

«Ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους είναι μία ακόμη ιστορική μαρτυρία της δραστηριότητας των Μικρασιατών προσφύγων στην Αθήνα.

Ο εικονογραφικός του πλούτος πιστοποιεί την καταλυτική επίδραση που άσκησε στην αναβίωση της Βυζαντινής Τέχνης ο Αϊβαλιώτης Φώτης Κόντογλου. Στα λογοτεχνικά του κείμενα ο Κόντογλου αναζητώντας «την ελληνικότητα», αναδείχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους εκπρόσωπους «της γενιάς του ´30». Με το ζωγραφικό του έργο έγινε ένας από τους κύριους διαμορφωτές της βυζαντινής εκκλησιαστικής τέχνης στα μέσα του 20ου αιώνα.

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού οφείλει να προστατέψει την πολιτιστική κληρονομιά των Μικρασιατών, όπως αυτό το σημαντικό τεκμήριο, δια χειρός Φώτη Κόντογλου. Το 2022 αποτελεί χρονιά- ορόσημο, τόσο για τον οφειλόμενο ιστορικό αναστοχασμό όσο και για την αναγνώριση της τεράστιας προσφοράς των Μικρασιατών στον πολιτισμό, στην οικονομία και στον εκσυγχρονισμό του ελληνικού κράτους».

Διαβάστε επίσης:

Μέγας Αλέξανδρος: Αποκαλύπτεται το ανάκτορο που γεννήθηκε και μεγάλωσε ο Βασιλιάς των Μακεδόνων

Η Επανάσταση που δημιούργησε το σύγχρονο ελληνικό κράτος – Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Έτος Ιάκωβου Καμπανέλλη το 2022 – Με τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη γέννησή του

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση