CARS

Yoshisuke Aikawa : μια εμβληματική προσωπικότητα για τη Nissan και την Ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία

Γεννημένος το 1880, ο ιδρυτής  της Nissan,  Yoshisuke Aikawa, είχε μια βασική αρχή : “Τόλμησε να κάνεις αυτό που δεν κάνουν οι άλλοι.”  Αυτή η τολμηρή νοοτροπία έγινε το DNA της Nissan. Και αυτή, ήταν μόνο η αρχή … κυριολεκτικά!

Ο Yoshisuke Aikawa (1880-1967) ο ιδρυτής της Nissan Motor, ήταν ένας από τους μεγαλύτερους επιχειρηματίες της περιόδου Showa (1926-1989) στην Ιαπωνία. Γεννήθηκε στο χωριό Oouchi (την σημερινή πόλη Yamaguchi), της περιφέρειας  Yamaguchi,  στις 6 Νοεμβρίου 1880. Ήταν ένα πραγματικός γαλαζοαίματος :  Ο πατέρας του ήταν ο 10ος αρχηγός της οικογένειας Aikawa, ένας τοπικός άρχοντας που υπηρετούσε τη φυλή Choshu, και η μητέρα του  ήταν ανιψιά του Kaoru Inoue, μιας εμβληματικής προσωπικότητας της  ισχυρής φυλής Choshu.

Ως μέλος μιας ισχυρής οικογένειας με ασυναγώνιστη επιρροή στον επιχειρηματικό κόσμο, ο Aikawa θα μπορούσε να επιλέξει ό, τι φανταζόταν για την επαγγελματική του σταδιοδρομία.  Έτσι, ενώ παρακολούθησε ένα μεταπτυχιακό μάθημα, αποφάσισε να εργαστεί ως μηχανικός στην Shibaura Seisakusho (την γνωστή σήμερα ως Τoshiba), με αμοιβή μόλις 45 πένες την ημέρα ! Μάλιστα όσο εργαζόταν εκεί, φρόντισε να μην αποκαλυφθεί τόσο η ταυτότητά του, όσο και το ακαδημαϊκό του υπόβαθρο.

Η μεγάλη αποφασιστικότητά του να εντρυφήσει στον μεταποιητικό κλάδο  ξεκίνησε ενώ ήταν στο πανεπιστήμιο.  Εκεί  διαμόρφωσε την επιθυμία του να ασχοληθεί με την εργασία που του έδινε την αίσθηση ότι με αυτή έχει νόημα να ζει, κάτι που  τελικά τον οδήγησε να εργαστεί στη μεταποίηση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η γνώση του από τα ενδότερα ενός εργοστασίου,  ήταν ένας παράγοντας που συνέβαλε καθοριστικά στην μετέπειτα επιτυχία των παραγωγικών του επιχειρήσεων. Παράλληλα, διακρινόταν για την συνειδητή του επιλογή  να διάγει ένα Σπαρτιάτικο βίο, κάτι εμφανές από τις φωτογραφίες του  με τα κοντοκουρεμένα  μαλλιά του, σαν σαμουράι.

Αργότερα, ο Aikawa πήγε στις ΗΠΑ όπου εξασφάλισε δουλειά ως μηχανικός σε εργοστάσιο χυτοσιδήρου της  εταιρείας  Gould Coupler Co.. Εργαζόμενος εκεί για πάνω από ένα χρόνο, φρόντισε να μάθει τεχνολογίες και τεχνικές.

Κατά διαβολική σύμπτωση, εκείνη την χρονιά ιδρύθηκε η General Motors. Αντικρίζοντας την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ήταν κάτι άγνωστο γι’ αυτόν, ο Aikawa θεώρησε ότι αυτός ο τομέας έχει απεριόριστες δυνατότητες. Επέλεξε να επιστρέψει στην Ιαπωνία, ιδρύοντας και εξαγοράζοντας εταιρείες. Ήταν η εποχή που άρχισε να αναγνωρίζεται από τη βιομηχανία και την κοινωνία, για την ικανότητά του ως δυναμικός, νέος επιχειρηματίας.

Ο Aikawa πείστηκε γρήγορα για τις μελλοντικές δυνατότητες των αυτοκινήτων και της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ επέμεινε ότι η Ιαπωνία πρέπει να παράγει ανώτερα αυτοκίνητα.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, ο Aikawa έκρινε ότι  ήρθε η κατάλληλη στιγμή  και προχώρησε στην ίδρυση της Jidosha Seizou KK  στη Yokohama, στις 26 Δεκεμβρίου 1933, μιας εταιρείας που ιδρύθηκε από κοινού με τον Nihon Sangyo. Στην πρώτη συνεδρίαση των μετόχων, που πραγματοποιήθηκε στις 30 Μαΐου 1934, η Jidosha Seizou KK μετονομάστηκε σε Nissan Motor Co., Ltd. καθώς έγινε θυγατρική της Nihon Sangyo. Αυτή ήταν η ημερομηνία “γέννησης” της Nissan Motor, τόσο ως όνομα όσο και ως πραγματική αυτοκινητοβιομηχανία.

Ο ετήσιος όγκος παραγωγής ήταν μόλις 202 μονάδες το 1933 με την παραγωγική εγκατάσταση να βρίσκεται στην Osaka. Ωστόσο, το 1934, η παραγωγή αυξήθηκε σε 940 μονάδες, έχοντας πλέον μετακομίσει  στη Yokohama. Το 1935, όταν ολοκληρώθηκε μια γραμμή μεταφοράς 70 μέτρων, ξεκίνησε η ολοκληρωμένη κατασκευή του πλαισίου και του αμαξώματος, χάρη στην οποία η ετήσια παραγωγή έφτασε τις 3.800 μονάδες. Η παραγωγή αυξήθηκε σε 6.163 μονάδες το 1936 και 10.227 μονάδες το 1937, καθιστώντας τη Nissan τον μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων στις Ασιατικές χώρες,  μεταξύ των εταιρειών που χρηματοδοτήθηκαν με Ιαπωνικά κεφάλαια. Παράλληλα, η Nissan άρχισε και την εξαγωγή αυτοκινήτων, αν και ο όγκος ήταν ακόμα μικρός.

Μέσα από αυτή τη διαδρομή, το φιλόδοξο όνειρο του Aikawa έγινε πραγματικότητα και τέθηκαν τα θεμέλια που έφεραν τη Nissan στην παγκόσμια σκηνή της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Χωρίς να αξιοποιήσει  προνόμια από τη γέννησή του σε μια διακεκριμένη οικογένεια και τις θέσεις που μπορούσε να διεκδικήσει λόγω της καταγωγής του, ο Yoshisuke Aikawa δούλεψε στην πρώτη γραμμή των εργοστασίων  ως απλός μηχανικός και εργάστηκε σκληρά για να αποκτήσει τεχνικές δεξιότητες. Παράλληλα, αφοσιώθηκε στο μέλλον της Ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Όχι μόνο ως ο ιδρυτής της Nissan Motor, αλλά και ως μια εξαιρετική προσωπικότητα που έγραψε μια σημαντική σελίδα στην ιστορία της Ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Yoshisuke Aikawa κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην σύγχρονη ιστορία της Ιαπωνίας.