SUSTAINABILITY

Μόδα και περιβαλλοντική κρίση: Η αλλαγή ξεκινά από την πασαρέλα

πηγή: www.instagram.com/nyfw

Ο Φεβρουάριος είναι ο μήνας της μόδας και, ξεκινώντας από τη Νέα Υόρκη, οι μεγαλύτεροι οίκοι παρουσιάζουν το όραμά τους για όσα θα περιλαμβάνει η ντουλάπα μας τον επόμενο χειμώνα. Οι κολεξιόν τους, βέβαια, περνούν εξονυχιστικό έλεγχο σχετικά με την επίδραση που είχε στο περιβάλλον η διαδικασία δημιουργίας τους. Την περσινή σεζόν, τα brands έκαναν τεράστια βήματα προς την εξασφάλιση της βιωσιμότητας, από τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι δενδροφύτευση για το σχηματισμό ενός προσωρινού άλσους – όμως αυτά δεν ήταν αρκετά.

Μία απλή επίδειξη προκαλεί ελάχιστη επιβάρυνση, σε σύγκριση με τη μαζική παραγωγή ρούχων. Δείχνει, όμως, πόσο μακριά βρίσκεται βιομηχανία της μόδας στο σύνολό της, από εκεί που χρειάζεται για το καλό του πλανήτη.

Ο Patrick McDowell, σχεδιαστής από το Λονδίνο που έχει γίνει γνωστός για το οικολογικό μήνυμα που περνάει, θεωρεί ότι οι εβδομάδες μόδας είναι μία καλή ευκαιρία για να δείξουν τα μεγάλα brands ποιες είναι οι προτεραιότητές τους. Ο ίδιος, αντί να παρουσιάσει μία ολοκαίνουργια κολεξιόν, θα οργανώσει μία ανταλλαγή ρούχων στην οποία οι καλεσμένοι θα φέρουν πράγματα που δε θέλουν πια, ενώ θα έχουν την επιλογή να διακοσμήσουν με κρυστάλλους Swarovski όσα θα αποκτήσουν.

πηγή: www.instagram.com/patrick__mcdowell

Ο σχεδιαστής έκανε κάτι παρόμοιο σε ένα workshop στο Μιλάνο και θυμάται ότι οι καλεσμένοι έμειναν έκπληκτοι όταν συνειδητοποίησαν ότι χρειάστηκαν περισσότερη από μισή ώρα για να ράψουν έναν μόνο κρύσταλλο στο ύφασμα. Αυτό τους έβαλε σε σκέψεις. «Αν παίρνει τόση ώρα για δύο απλές ραφές, μπορείτε να φανταστείτε πόση ώρα χρειάζεται για ένα ολόκληρο μπλουζάκι;», δήλωσε στο voguebusiness.com.

Η οργάνωση Extinction Rebellion, που διαδηλώνει έντονα για την κλιματική αλλαγή και κάνει ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία της σε μεγάλες εκδηλώσεις, ζητά την ακύρωση της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, επειδή δεν άλλαξε σχεδόν τίποτα από πέρσι. Τα μέλη της έχουν στο στόχαστρο ολόκληρη τη βιομηχανία μόδας επειδή, σύμφωνα με εκείνους, ολόκληρη η ύπαρξή της βασίζεται στη δημιουργικότητα και τις νέες ιδέες. «Ένας από τους λόγους που ‘χτυπάμε’ τη βιομηχανία της μόδας είναι ότι μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για να παρουσιάσουμε ένα νέο τρόπο ζωής και πρέπει να δράσουμε τώρα», ανέφερε η συντονίστρια, Sara Arnold.

Η Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης ανακοίνωσε ότι τα διάφορα brands θα πρέπει να ικανοποιήσουν συγκεκριμένες οικολογικές προϋποθέσεις σε περιθώριο τριών ετών, εάν θέλουν να συνεχίσουν να εμφανίζονται. Με αυτόν τον τρόπο, ίσως δούμε την αλλαγή.

Η σχεδιάστρια Phoebe English δεν περίμενε να της γίνει σύσταση από την Κοπεγχάγη και έδωσε ένα παράδειγμα που πολλοί καλό είναι να ακολουθήσουν. Δεν παρουσιάστηκε σε τρεις εβδομάδες μόδας την περίοδο 2018-2019 για να ανασυνταχθεί, άλλαξε εντελώς τη γραμμή παραγωγής και πλέον όλες οι κολεξιόν της παράγονται τοπικά σε μικρές ποσότητες.

πηγή: www.instagram.com/phoebeenglish

«Ήταν τρομακτικό… Αλλά ήταν τόσο σημαντικό που πήραμε αυτόν τον χρόνο για να αναλογιστούμε τι, γιατί και πώς ‘κάναμε μόδα’ και με ποιον τρόπο μπορούμε να τη φέρουμε στη σημερινή πραγματικότητα», δήλωσε στο voguebusiness.com.

Φέρνοντας στο μυαλό μας όλο το θόρυβο που γίνεται γύρω από την περιβαλλοντική κρίση, θα δούμε πως η βιωσιμότητα στη μόδα βρίσκεται ακόμα στο παρασκήνιο. Τα τεράστια shows με τους κορυφαίους στιλίστες και τη δυναμική ομάδα marketing, μπορούν να αλλάξουν όχι μόνο τις διάφορες τάσεις, αλλά και τις προτιμήσεις των καταναλωτών στην ποιότητα των υφασμάτων.

Η English προσάρμοσε τη διαδικασία παραγωγής και χρησιμοποίησε λιγότερο ύφασμα – άρα περιόρισε τον αριθμό των ρούχων και τα παρουσίασε σαν limited-edition κομμάτια. Άλλαξε τον τρόπο πώλησής τους  και οι πελάτες της εξυπηρετούνται, πλέον, με σειρά προτεραιότητας. Οι τελευταίοι, δεν πρόσεξαν από την αρχή ότι οι συγκεκριμένες δημιουργίες είναι ‘πράσινες’, αλλά όταν το έμαθαν, οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν. Άλλωστε, μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού έχει περιβαλλοντικές ανησυχίες.

πηγή: www.instagram.com/nyfw

Και τα μεγάλα brands, όμως, κάνουν την αλλαγή. Ο οίκος Luis Vuitton, για παράδειγμα, επέλεξε να μη χρησιμοποιήσει κανένα δομικό στοιχείο για να στεγάσει την παρουσίαση της ανδρικής κολεξιόν για την περίοδο Άνοιξη/Καλοκαίρι 2020. Βέβαια, το χάσμα ανάμεσα σε μία βιώσιμη επίδειξη και μία ολόκληρη βιώσιμη βιομηχανία συνεχίζει να υπάρχει και δεν αρκούν τέτοιου είδους καινοτομίες.

Ο Pascal Morand, πρόεδρος της Fédération de la Haute Couture et de la Mode, υποστηρίζει ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια για να γίνει ακόμα πιο οικολογική η γαλλική Εβδομάδα Μόδας. Τονίζει, επίσης, την αντίθεσή του στην αντίληψη ότι οι επιδείξεις αποτελούν όντως πρόβλημα.

«Είναι επικίνδυνο να θεωρούμε σπάταλα τέτοια events», ανέφερε στο voguebusiness.com. «Η ανάπτυξη της βιωσιμότητας δε θα πρέπει ποτέ να χρησιμοποιηθεί σαν δικαιολογία για την επιβολή μιας ωφελιμιστικής φιλοσοφίας για τον κόσμο, που εκ των πραγμάτων θα αντικρούσει την ουσία της μόδας.»

Οι νεότεροι σχεδιαστές που έχουν κάνει στροφή στην οικολογία, δε θα διαφωνήσουν. Απλώς θα λάβουν πιο άμεσα μέτρα, χωρίς να χάσουν την αγάπη για την τέχνη τους. «Είμαστε εκπαιδευμένοι αλλά έχουμε γίνει τεμπέληδες. Είναι δουλειά και ευθύνη μας όχι μόνο να σχεδιάζουμε ρούχα, αλλά να οργανώνουμε συστήματα που δημιουργούν φιλικά προς το περιβάλλον ρούχα», δήλωσε ο McDowell.