SUSTAINABILITY

O λόγος που brands και καταναλωτές κάνουν στροφή προς τη βιωσιμότητα

Το 2020, ένα προϊόν δε χρειάζεται να είναι απλώς καλό για να κερδίσει τον καταναλωτή. Πλέον θέλουμε οι αγορές μας να συμβαδίζουν με την προσωπική μας ηθική και μας ενδιαφέρουν πολλά παραπάνω από την ποιότητα. Πώς, άλλωστε, να στηρίξουμε οικονομικά ένα brand, εάν διαφωνούμε με τη φιλοσοφία του;

Η περιβαλλοντική κρίση οφείλεται, κατά ένα μεγάλο μέρος, στη βιομηχανία της μόδας. Ας το δούμε ρεαλιστικά: οι περισσότεροι από εμάς θα συνεχίσουμε να ψωνίζουμε συχνά. Μπορεί, μάλιστα, να μην εγκαταλείψουμε τη γρήγορη μόδα. Πολλοί, όμως, είναι εκείνοι που διατίθενται να αλλάξουν τις συνήθειές τους για το καλό του πλανήτη.

Σύμφωνα με μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2019 από το Hotwire, το 47% των χρηστών του διαδικτύου απέρριψε προϊόντα και εταιρείες που πήγαιναν κόντρα στα πιστεύω και τις αξίες τους.

Κάθε σεζόν κυκλοφορούν ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ και αισθανόμαστε ένα είδος πίεσης, ως καταναλωτές, να τα αποκτήσουμε για να ακολουθήσουμε τις νέες τάσει – αλλά το σκεφτόμαστε διπλά, καθώς γνωρίζουμε πλέον την αρνητική επίδραση που μπορεί να έχει η πράξη μας στο περιβάλλον. Έχοντας παρατηρήσει αυτή τη στροφή στην οικολογία, όλο και περισσότερα brands,  αρχίζουν να χρησιμοποιούν ανάλογες πρακτικές στην παραγωγή.

πηγή: www.instagram.com/thesustainablefashionforum

Ακόμα και αν δεν ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που βρίσκουν την ιδέα των αγορών για καλό σκοπό ιδιαίτερα ελκυστική. Σύμφωνα με τον Matt Johnsnon, καθηγητή στο Hult International Business School, «Κατά βάθος αισθανόμαστε ένοχοι για τα χρήματα που θα δώσουμε για ένα Prius, για παράδειγμα, αλλά το ότι είναι ένα προϊόν φιλικό προς το περιβάλλον θα μας κάνει να νιώσουμε καλύτερα για την αγορά μας.»

Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε εκείνους που υποστηρίζουν τα οικολογικά προϊόντα και το διατυμπανίζουν όσο μπορούν – στα social media, στις συζητήσεις τους, οπουδήποτε μπορούν να ακουστούν. Μάλιστα, η συγκεκριμένη καταναλωτική συμπεριφορά έχει μελετηθεί και παρομοιάζεται με την επιλογή ακριβών ρούχων όχι από θαυμασμό για το ταλέντο των σχεδιαστών, αλλά λόγω της κοινωνικής καταξίωσης που προσφέρει.

Κυκλοφορεί, επίσης, η πεποίθηση ότι η βιωσιμότητα κοστίζει. «Εφόσον υπάρχουν λιγότερα απορρίμματα και χρησιμοποιούνται λιγότερες πρώτες ύλες, στην πραγματικότητα εξοικονομούμε χρήματα… Τα υφάσματα καλύτερης ποιότητας, όμως, ανεβάζουν το κόστος», εξήγησε στο Business Insider η  Yael Aflalo, διευθύντρια της Reformation, εταιρείας ρούχων φτιαγμένων με υλικά που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Γίνονται τεράστιες προσπάθειες για να είναι πιο προσιτά τα οικολογικά προϊόντα στον καταναλωτή και ήδη σε αυτά επικεντρώνεται το ενδιαφέρον που δείχνει μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού. Οι εταιρείες που τα παράγουν, σύμφωνα με τον δρ. Johnson, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη φιλοσοφία τους προς όφελός τους, καθώς όσο περνάει ο καιρός, όλο και περισσότεροι επενδυτές θα επιδιώκουν να συνεργαστούν μαζί τους. Με αυτόν τον τρόπο, η βιωσιμότητα θα αποκτήσει παραπάνω κύρος και, ως αποτέλεσμα, περισσότερους οπαδούς.