SUSTAINABILITY

Ο λόγος που το 2021, η σωτηρία του πλανήτη θεωρείται γυναικεία υπόθεση

πηγή: Pexels

Δεν πάει πολύς καιρός από τότε που το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε για να μην επιβαρύνουμε το περιβάλλον, ήταν η χρήση πάνινης τσάντας στα ψώνια μας. Πλέον οι «πράσινες» επιλογές είναι αμέτρητες – από τα μεταλλικά καλαμάκια, μέχρι τα οικολογικά καλλυντικά και τις βιοδιασπώμενες συσκευασίες.

Αν κάνουμε μία βόλτα στην αγορά, όμως, θα παρατηρήσουμε πως τα περισσότερα eco-friendly προϊόντα απευθύνονται στις γυναίκες. Κι αυτό δεν είναι τυχαίο – δεν έχει σχέση με την καταναλωτική δύναμη της γυναίκας, ωστόσο, αλλά με κάτι βαθύτερο. Στην πραγματικότητα, ακόμα και σήμερα, εκείνή θεωρείται υπεύθυνη για τη φροντίδα του σπιτιού.

Ο Τζακ Ντουκέτ, καταναλωτικός αναλυτής, σε έρευνα που πραγματοποίησε το 2018 διαπίστωσε ότι οι γυναίκες «ακόμα αναλαμβάνουν σχεδόν εξολοκλήρου το νοικοκυριό». Είναι, λοιπόν, λογικό ότι το δικό τους ενδιαφέρον θα προσπαθήσει να προσελκύσει μία εταιρεία που θέλει κέρδος. Προωθώντας τα οικολογικά προϊόντα σ’εκείνες, όμως, οι διαφημιστές περνούν το λανθασμένο μήνυμα ότι η βιωσιμότητα είναι γυναικεία δουλειά.

Όλα ίσως οφείλονται στην αντίληψη ότι η γυναίκα είναι μία μητρική φιγούρα – ακόμα και για τον πλανήτη.

Η Ρέιτσελ Χάουελ, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιου του Εδιμβούργου, αναφέρθηκε σε μελέτη που έγινε τη δεκαετία του ’90 και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι άνδρες είναι λιγότερο αλτρουιστές, ενώ παρουσιάζουν λιγότερο ενδιαφέρον για τα πράγματα. «Οι γυναίκες είναι πιο υπεύθυνες, επομένως έχουν εντονότερη οικολογική συνείδηση και δε διστάζουν να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους ώστε να επιλύσουν ή να περιορίσουν τα διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα», είπε στην Guardian.

Πολλοί άνδρες θεωρούν θηλυπρεπές – εν έτει 2021 – να έχουν μαζί τους πάνινη τσάντα όταν πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ και αισθάνονται λιγότερο αρρενωποί όταν αναλαμβάνουν φιλικές προς τον πλανήτη πρωτοβουλίες, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2019 στην εφημερίδα Sex Roles. Παρομοίως, μελέτη  του 2016 στην εφημερίδα Consumer Sex αποκάλυψε «αποφεύγουν ή , ακόμα, αντιτίθενται» σε τέτοιου είδους συμπεριφορές, ώστε να «μη χάσουν τον ανδρισμό τους.»

Οι δύο τελευταίες γενιές, όμως, έχουν αρχίσει σιγά – σιγά να κάνουν τη διαφορά. Πολλοί επώνυμοι χρησιμοποιούν τα social media για να ενημερώσουν τους ακολούθους τους για την κλιματική αλλαγή, ενώ ο ρόλος της Γκρέτα Τούνμπεργκ είναι καθοριστικός για την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους.

Ασκείται έτσι πίεση και στην πλευρά της παραγωγής για να ασχοληθούν και τα δύο φύλα με το καλό της Γης. Ήδη, πολλά brands αλλάζουν τις πρακτικές τους και έχουν πάρει με το μέρος τους περισσότερο από το 68% των Ευρωπαίων, οι οποίοι έχουν σε ψηλότερα στη λίστα των προτεραιοτήτων τους την προστασία του περιβάλλοντος, σε σχέση με πέντε χρόνια πριν.

«Αν είσαι άνδρας και δεν αντιλαμβάνεσαι ότι όλο αυτό είναι σημαντικό, τότε κάτι πηγαίνει λάθος», δηλώνει ο Αρίμπα Χαμίντ, υπεύθυνος για τις καμπάνιες της Greenpeace.

 

Διαβάστε επίσης:

Οι παγετώνες εξαφανίζονται: Θα χαθεί το 10% τους, ακόμη κι αν αγγίξουμε τους περιβαλλοντικούς μας στόχους

Ειρηνικός Ωκεανός: 75 χρόνια μετά τις δοκιμές πυρηνικών όπλων, επικρατεί περιβαλλοντικό χάος

Τσέρνομπιλ: Η φύση στην «Απαγορευμένη Ζώνη», 35 χρόνια μετά το πυρηνικό ατύχημα

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση