NEED TO KNOW

Ποια είναι η πραγματική ιστορία πίσω από την Black Friday;

Photo by CardMapr on Unsplash

Black Friday. Δύο λέξεις που έχουμε συνδέσει με τις απίστευτες εκπτώσεις και το συνωστισμό στα καταστήματα. Είναι μια μέρα που περιμένουμε με ανυπομονησία σχεδόν ολόκληρο το Νοέμβριο, για να πραγματοποιήσουμε ένα shopping therapy χωρίς όρια.

Η ιστορία που ακούμε συνήθως, σχετίζεται με τις αγορές που πραγματοποιούνταν στις ΗΠΑ την επομένη των Ευχαριστιών. Έπειτα από μία ολόκληρη χρονιά αποτυχιών, τα καταστήματα έβλεπαν τα κέρδη τους να εκτοξεύονται την Παρασκευή που ακολουθούσε την αγαπημένη γιορτή των Αμερικανών. Οι καταναλωτές ξόδευαν τόσα χρήματα σε εκπτωτικά προϊόντα, γεμάτοι ενθουσιασμό.

Τα λογιστικά φύλλα τότε, ήταν χειρόγραφα. Με κόκκινο μελάνι σημειώνονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό. Η πρώτη μέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, που είχε αυξημένους τζίρους για τους καταστηματάρχες σημειωνόταν με μαύρο και έτσι ονομάστηκε «Μαύρη Παρασκευή». Αυτό, βέβαια, δε θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την πραγματικότητα.

Όταν ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά, το μόνο που δεν περιέγραφε ήτα τα ψώνια. Αναφερόταν στην οικονομική κρίση και, συγκεκριμένα, για το μεγάλο κραχ της αμερικανικής αγοράς χρυσού στις 24 Σεπτεμβρίου 1869.

Δύο απερίσκεπτοι οικονομολόγοι της Wall Street, ο Τζέι Γκουλντ και ο Τζιμ Φισκ, συνεργάστηκαν για να αγοράσουν όσο περισσότερο χρυσό μπορούσαν, με την ελπίδα να «ανεβάσουν» την αξία του και να τον πουλήσουν, έπειτα, σε εξωφρενικές τιμές. Εκείνη την Παρασκευή του Σεπτέμβρη, το σχέδιό τους τέθηκε σε εφαρμογή και η χρηματιστηριακή αγορά έκανε ελεύθερη πτώση. Όλοι, από τους βαρόνους της Wall Street μέχρι τους αγρότες, χρεοκόπησαν.

Τη δεκαετία του ΄60, οι έμποροι της Φιλαδέλφεια προσπάθησαν να μετονομάσουν τη μέρα σε Big Friday (Μεγάλη Παρασκευή), προκειμένου να αφαιρέσουν το αρνητικό στίγμα που την κυνηγούσε. Απέτυχαν, όμως. Κάποια στιγμή στα 80s, όμως, βρέθηκε τρόπος να αλλάξουν όλα και η Black Friday να γίνει η αγαπημένη μέρα όλων. Η ιστορία με το κόκκινο κι το μαύρο χρώμα άρχισε να διαδίδεται και κυριάρχησε. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο, η αληθινή ιστορία ξεχάστηκε.

Από τότε, οι τεράστιες εκπτώσεις που διαρκούσαν μία μόνο ημέρα έχουν μετατραπεί σε τετραήμερη γιορτή. Τα καταστήματα ανοίγουν νωρίτερα, ενώ δεν κλείνουν ούτε την Κυριακή και, τελευταία, ακολουθεί η Cyber Monday – η Δευτέρα με τις χαμηλότερες τιμές στα e-shops.

 

Διαβάστε επίσης:

The Pussy Bow: Η ιστορία πίσω από ένα σύμβολο του φεμινισμού

H ανατριχιαστική ιστορία πίσω από το Halloween

Η Μέδουσα με το κεφάλι του Περσέα: Πώς ένα γλυπτό έγινε σύμβολο του κινήματος #MeToo

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση