ART & PHILANTHROPY

Η ευρηματική Μαριάννα Κάλμπαρη του Θεάτρου Τέχνης σε νέες δράσεις

Μαριάννα Κάλμπαρη

Τον διττό, νέο τύπο θεάτρου με έργα audio και έργα web που έβαλε μπρος η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη, οπωσδήποτε θα χαιρέτιζε ή θα είχε ήδη εδραιώσει με δική του πρωτοβουλία ο πάντα πρωτοπόρος ανανεωτής του θεάτρου και ιδρυτής της συγκεκριμένης σκηνής, Κάρολος Κουν.

Ήδη από το τον Μάρτιο και τον πρώτο εγκλεισμό, το Θέατρο τέχνης παράλληλα με λίγες ακόμη ελληνικές σκηνές που έδρασαν με παρόμοια προνοητικότητα, αγάπη και ευελιξία, εδραίωσε την πλατφόρμα Θέατρο Τέχνης και στο σπίτι. Οι θεατρόφιλοι τότε παρακολούθησαν δωρεάν κινηματογραφημένες παραστάσεις από το αρχείο του Θεάτρου και έναντι χαμηλού αντιτίμου τις πρόσφατες παραστάσεις της σεζόν 2019-20 (Χωρίς οικογένεια, Μια μέρα χωρίς, Έντμοντ) που κινηματογραφήθηκαν ειδικά για αυτόν το σκοπό σε σκηνοθεσία Διαμαντή Καραναστάση. Οργανώθηκαν τότε ακόμη και περιορισμένες παραστάσεις κατευθείαν για το διαδίκτυο, όπως η ξένη παραγωγή When we went electronic.

Μέχρι σήμερα όταν προετοιμαζόταν οποιαδήποτε παράσταση για το θέατρο, στηνόταν για να παρουσιαστεί ζωντανά, όχι για να προβληθεί μέσα από την οθόνη ενός υπολογιστή. Αυτό πλέον αλλάζει άρδην. Τώρα το Θέατρο Τέχνης με τη Μαρία Κάλμπαρη στο τιμόνι τολμάει να δοκιμαστεί στο νεοπαγές είδος ψηφιακού θεάτρου που σχεδιάζεται εξαρχής αποκλειστικά για διαδικτυακή χρήση. Το Θέατρο Τέχνης αποκτά δηλαδή το δικό του ψηφιακό ρεπερτόριο.

Αudio έργα, δηλαδή ηχητικά, αποκαλούνται τα θεατρικά κείμενα που προορίζονται για ψηφιακή παρουσίαση μόνο μέσω ήχου. Μπορεί να συνιστούν πρωτότυπες δημιουργίες ή και διασκευασμένα για το μέσο θεατρικά ή λογοτεχνικά έργα. Τα audio έργα στην πραγματικότητα δεν διαφέρουν από το κλασσικό είδος ραδιοφωνικού θεάτρου, που δυστυχώς στην Ελλάδα δεν κατάφερε να εδραιωθεί όπως σε άλλες χώρες και ειδικά στην εξαιρετικά θεατρόφιλη Αγγλία. Στα audio έργα, ο δραματουργός  συγγραφέας καλείται να προσαρμόσει κείμενα τα οποία θα «ακουστούν» χωρίς εικόνα και δράμα στην τρισδιάστατη σκηνή. Λόγος, ήχοι και μουσική αποτελούν τα μόνα υλικά με τα οποία θα καταφέρει ίσως να αναμοχλεύσει τη φαντασία του ακροατή.

Κατά δεύτερον, τα Web έργα στο Θέατρο Τέχνης καθιερώνουν ουσιαστικά ένα εντελώς πρωτόγνωρο είδος θεατρικού κειμένου, που δημιουργείται και προορίζεται ειδικά και μόνο για ψηφιακή παρουσίαση με εικόνα και ήχο. Πρόκειται για θεατρικά ή λογοτεχνικά έργα και πάλι πρωτότυπα ή διασκευασμένα για το μέσο, με ιδιαίτερη αφηγηματική διάσταση αφού η πλοκή τους θα αναπαρίσταται κυρίως μέσα από το λόγο. Όπως εξάλλου συμβαίνει στα θεατρικά έργα που βασίζονται περισσότερο στο κείμενο και λιγότερο στην εικόνα, στην οποία αντιθέτως βασίζεται πρωτίστως ο κινηματογράφος.

Η συγκεκριμένη δράση υποβλήθηκε τον Μάιο 2020 ως πρόταση επιχορήγησης ψηφιακού πολιτισμού στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και επιχορηγήθηκε με το ποσό των 13.000 ευρώ. Με τα συγκεκριμένα χρήματα το Θέατρο τέχνης κατάφερε να υλοποιήσει μόνο δύο από τα έργα που συνολικά περιελάμβανε η πρότασή του.

Το audio έργο με τίτλο Αυτοί που κοιτούν, το οποίο θα ανέβει και σε podcast, υπογράφει ο Βασίλης Μαυρογεωργίου ως σκηνοθέτης και συγγραφέας. Συμμετέχουν οι Θανάσης Δόβρης, Μιχάλης Πανάδης, Σωτήρης Τσακομίδης και Νίκος Στεργιώτης. Το έργο αφορά τους ανθρώπους που μας προσέχουν και μας περιφρουρούν. Ήρωές του οι παρατηρητές που φροντίζουν για το καλό της πατρίδας. Μέχρι που μία νύχτα εισβάλλει απαρατήρητος ένας μυστήριος εχθρός.

Οι Πυραμίδες το web έργο του Ανδρέα Φλουράκη, συνιστά ουσιαστικά ένα ποιητικό μωσαϊκό από προσωπικές ιστορίες ζωής και θανάτου γραμμένες κατά τη διάρκεια του πρώτου εγκλεισμού, που ζωντανεύουν ουσιαστικά υπό τη μορφή μονολόγων και την ιδιαίτερη ερμηνεία από τους εξής ηθοποιούς: την Ντάνη Γιαννακοπούλου, τον Διαμαντή Καραναστάση, την πάντα ενδιαφέρουσα Λένα Κιτσοπούλου, την Ιωάννα Μαυρέα, τον Μανώλη Μαυροματάκη, τον Δημήτρη Πασσά, τον πάντα εξαιρετικά ταλαντουχο Μιχάλη Σαράντο, την Κωνσταντίνα Τακάλου, τη Φαίη Ξυλά, τον Νίκο Χατζόπουλο.

Λένα Κιτσοπούλου

Αμφότερα τα έργα έχουν κινηματογραφηθεί και πάλι από τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Διαμαντή Καραναστάση. Ενώ αυτά ανατέθηκαν σε σταθερούς συνεργάτες του Θεάτρου Τέχνης, η Μαριάννα Κάλμπαρη προκηρύσσει και νέο διαγωνισμό για τη συγγραφή επιπλέον audio και web έργων απευθυνόμενη αυτή τη φορά σε πρωτοεμφανιζόμενους, νέους ή δόκιμους συγγραφείς. Μοναδική κατεύθυνση που δίνει, να αντλήσουν έμπνευση από το σύνθημα της φετινής σεζόν 2020-21 δηλαδή το στίχο «και τα στόματα εφωνάξαν όσα αισθάνετο η καρδιά» που προέρχεται από τον Ύμνο εις την Ελευθερίαν του Διονύσιου Σολωμού. Ο στίχος βέβαια μπορεί να ερμηνευτεί απολύτως ελεύθερα και ανεξαρτήτως ιστορικού πλαισίου.

Όπως εξήγησε η Μαριάννα Κάλμπαρη το Θέατρο Τέχνης απευθύνεται έτσι σε διευρυμένο κοινό (σε ειδικές ομάδες και ηλικίες), μπορεί και φτάνει ακόμη και τον πιο μακρινό ελληνόφωνο κόσμο (εκτός Αττικής ή και εκτός Ελλάδας), την ομογένεια ή τους ξενόγλωσσους κατοίκους της χώρας που θα έχουν πλέον την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μέρος της δουλειάς του θεάτρου το οποίο πρόκειται εξάλλου να μεταφράζεται. Καταφέρνει έτσι εν μέσω πανδημίας «να διερευνήσει και να θεσπίσει ένα νέο είδος δραματουργίας, τα audio και web έργα, που θα αποτελούν τη βάση του ψηφιακού του ρεπερτορίου». Δήλωσε κατηγορηματικά με την απαιτούμενη αισιοδοξία και το δημιουργικό της πνεύμα ότι το Θέατρο δεν έχει καιρό για χάσιμο και μεμψιμοιρία.

Αντιθέτως η Μαριάννα Κάλπαρη έχτισε ολόκληρο μηχανισμό αντεπίθεσης στην κρίση του θεάτρου που επέβαλε η πανδημία. Υπό τη γενική ενότητα ψηφιακά εργαστήρια οργανώνει ταυτόχρονα προγραμμάτα ψηφιακής εκπαίδευσης για παιδιά, εφήβους και ενηλίκους γύρω από την ιστορία του Θεάτρου Τέχνης, το έργο του ιδρυτή του Καρόλου Κουν, σημαντικά κείμενα της παγκόσμιας κλασικής και σύγχρονης δραματουργίας μεταξύ πολλών άλλων.

Στο Φέτος τα Χριστούγεννα, το Θέατρο Τέχνης προσκαλεί τους μικρούς φίλους του (11 ως 16 ετών) σε μία ιδιαίτερη εμπειρία. Να μετατραπούν σε συγγραφείς, ηθοποιούς και μουσικούς και να αφηγηθούν τη δική τους ιστορία η οποία ακολούθως θα ανέβει σε ειδικό χριστουγεννιάτικο podcast από το Θέατρο Τέχνης.

Με το Όσα αισθάνετο η καρδιά: Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2020 απευθύνεται στους ενήλικες καλώντας τους να επινοήσουν ή να αφηγηθούν και εν συνεχεία να επεξεργαστούν εμπειρίες που επιθυμεί να εκφράσει η καρδιά τους εν μέσω εγκλεισμού. Τα αποτελέσματα θα παρουσιαστούν επίσης σε ειδικό χριστουγεννιάτικο podcast που θα ανέβει από το Θέατρο Τέχνης.

Πληροφορίες:

Αυτοί που κοιτούν: Προγραμματισμένο να ανέβει και να διατίθεται σε podcast από το Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2020

Πυραμίδες: Προγραμματισμένο να ανέβει και να διατίθεται στην πλατφόρμα του Θεάτρου Τέχνης από το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020.

Σχετικά με την προκύρηξη για τα νέα έργα: Οι υποψήφιοι καλούνται να δημιουργήσουν και να καταθέσουν την πρότασή τους με ψευδώνυμο και ηλεκτρονικά στη διεύθυνση [email protected], με την ένδειξη audio ή web έργο, έως την Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021. Το έργο (πρωτότυπο ή διασκευασμένο) πρέπει να αφορά τη συγκεκριμένη θεματική και το μέσο στο οποίο απευθύνεται.

Διάρκεια εργαστηρίων:

Φέτος τα Χριστούγεννα: 28 Νοεμβρίου-13 Δεκεμβρίου

Όσα αισθάνετο η καρδιά: Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2020 : 27 Νοεμβρίου-13 Δεκεμβρίου

Περισσότερες πληροφορίες στο www.theatro-technis.gr.

 

Διαβάστε επίσης:

Ο Δημήτρης Τάρλοου συζητάει για την ψηφιακή Ευρυδίκη

Η Αμάντα Μιχαλοπούλου εξηγεί τι εστί «λογοτεχνικός» Καζαμίας

Η Τατιάνα Μπλάτνικ υπόσχεται μια αλησμόνητη βραδιά στο ψηφιακό γκαλά του The Hellenic Initiative (ΤΗΙ)

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση