ART & PHILANTHROPY

ΙΣΔΒ, Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών: Συγχώνευση, επιτέλους

Ανοίγει ο δρόμος για την επαναλειτουργία των αιθουσών Απόλλων – Αττικόνμε την απορρόφηση του Ιδρύματος Σταματίου Δεκόζη – Βούρου (ΙΣΔΒ, όπου ανήκουν) στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών- Ιδρυμα Βούρου – Ευταξία. Έτσι κανονίζεται και η οφειλή των 27 εκατ. ευρώ που οφείλει το πρώτο στο δεύτερο.

Η περιουσία του Ιδρύματος Σταματίου Δεκόζη-Βούρου (άρα και οι αίθουσες) αποτελεί πλέον «κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης για την εκτέλεση ίδιων σκοπών» για το Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρυμα Βούρου-Ευταξία.

Η συνεδρίαση των διοικητικών τους συμβουλίων στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδος (σύμφωνα με τα Νέα), επισφράγησε τη συγχώνευσή τους: Την απορρόφηση του ΙΣΔΒ στο Μουσείον υπό το καθεστώς της «αυτοτελούς διαχείρισης, για την εκτέλεση ιδίων σκοπών».

Αυτό προκύπτει από τη ρύθμιση που τέθηκε σε ισχύ ύστερα από πρωτοβουλία του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη τον περασμένο Ιούλιου.

Αποτελεί το άρθρο 94 στον αναπτυξιακό Ν. 4714 και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ αρ. 148/ 31.07.2020 με την υπογραφή της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Το ΦΕΚ έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών.

Ο διορισμός νέας διοίκησης στο εώς τώρα ακέφαλο ΙΣΔΒ από τα αρμόδια Δικαστήρια (μετά τη νομοθετική ρύθμιση), δίνει το πράσινο φως και στην επαναλειτουργία των κινηματογράφων. Σύμφωνα με Τα Νέα, το νέο ΔΣ του ΙΣΔΒ (όπως ορίστηκε με δικαστική απόφαση την 1η Απριλίου 2021) συνιστούν οι Πηλιούνης, Περρωτής, Ντέρου.

Τα δύο Ιδρύματα εν ολίγοις συγχωνεύονται χωρίς τη δημιουργία νέου οργανισμού ενώ απέφυγαν και την απευκταία λύση του πλειστηριασμού. Από τη στιγμή που το ΑΦΜ του ΙΣΔΒ περνάει στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρυμα Βούρου-Ευταξία, ρυθμίζονται οι χρόνιες οικονομικές οφειλές και συμβατικές υποχρεώσεις του ΙΣΔΒ.

Ανοίγει ταυτόχρονα ο δρόμος για τη αναγγελία πρόσκλησης ενδιαφέροντος για την ανεύρεση νέου διαχειριστή των δύο ιστορικών αιθουσών.

‘Ετσι επουλώνεται μία από τις μεγαλύτερες πληγές και οικονομικές διενέξεις στην καρδιά της Αθήνας.

Πυρκαγιά, όχι εμπρησμός

Ας σημειωθεί ότι οι δύο κινηματογράφοι επί της Σταδίου δεν έκλεισαν εξαιτίας των επεισοδίων και του εγκληματικού εμπρησμού της Μαρφίν το 2010.

Η πυρκαγιά που οδήγησε στο κλείσιμο του «Απόλλων» και του «Αττικόν» ξεκίνησε τον Φεβρουάριου του 2012 από το πατάρι του καταστήματος Κόστα Μπόντα γωνία Σταδίου και Χρήστου Λαδά (διαπερνούσε όλα τα καταστήματα του οικοδομικού τετραγώνου επί της Σταδίου).

Ωστόσο, η συγκεκριμένη φωτιά προκάλεσε μόνο περιορισμένης έκτασης ζημιές στο μπροστινό τμήμα των δύο κινηματογράφων. Η πυρκαγιά έφτασε ως την πρόσοψη και την είσοδο των κινηματογράφων, γύρω από τα εκδοτήρια. Το εσωτερικό των αιθουσών τους σώθηκε και παραμένει άθικτο.

Έτσι, η φωτιά αποτέλεσε μόνο την αφορμή για το κλείσιμο των δύο ιστορικών κινηματογράφων. Πραγματική αιτία υπήρξε η χρόνια οικονομική πληγή.

Ιστορική αναδρομή

Ιδρυτής του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρύματος Βούρου-Ευταξία υπήρξε ο Λάμπρος I. Ευταξίας, ατομικώς και ως Διοικητής του Ιδρύματος Σταματίου Δεκόζη Βούρου, ο οποίος ενισχύθηκε στο έργο του από κληροδότημα του εκ μητρός θείου του Αλεξάνδρου Κ. Βούρου. Το τελευταίο ιδρύθηκε το 1959 υπό του θείου του Πρέσβεως Αλεξάνδρου Κ. Βούρου και του Λάμπρου Ι. Ευταξία.

Το Μουσείο ιδρύθηκε το 1973 και άνοιξε τις πύλες του στο κοινό το 1980.

Το ΙΣΔΒ είχε στόχο την πολιτιστική προαγωγή των Ελλήνων. Ο Ευταξίας όριζε πως το 40% των ετήσιων εισοδημάτων του ΙΣΔΒ θα πήγαινε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και ένα 40% στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία.

Ενώ το Μέγαρο εξασφαλιζόταν τακτικά, στο Μουσείον οι υποχρεώσεις τηρήθηκαν μόνο την πρώτη χρονιά. Το 1989, ο Λάμπρος Ευταξίας έπαθε εγκεφαλικό και οι διάδοχοί δεν κατέβαλλαν το προβλεπόμενο ποσό.

Ιδιώτες, δήμος και ασφαλιστικές εταιρείες μπλέχτηκαν τότε σε μια δαιδαλώδη αντιδικία με αγωγές και νομικές διεκδικήσεις ανάμεσα στο Ίδρυμα Σταματίου Δεκόζη Βούρου και στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών.

Στη διαμάχη μπλέχτηκαν και οι κινηματογραφικές αίθουσες καθώς κτιριακά ανήκουν στο ΙΣΔΒ.

Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών δικαιώθηκε στα ανώτατα δικαστήρια το 2012 για να εισπραχθούν τα οφειλόμενα. Διατάχθηκε αναγκαστική κατάσχεση του μισθώματος από τους κινηματογράφους και τα καταστήματα του ίδιου ακινήτου. Εξαιτίας όμως της πυρκαγιάς και της αναστολής λειτουργίας των επιχειρήσεων, έπαψε να υφίσταται το συγκεκριμένο έσοδο.

Το 2018 Μουσείον έβγαλε σε πλειστηριασμό (αυτός που αποφεύχθηκε τώρα λόγω συγχώνευσης) το κτίριο της Σταδίου και έβγαλε και στο σφυρί ιδιοκτησίες του ΙΣΔΒ στο πολυώροφο κτίριο στη γωνία των οδών Σταδίου 57 και Αιόλου με τιμή εκκίνησης κοντά στα 430.000 ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Mononews, το 2016 είχε παραιτηθεί από πρόεδρος του Δ.Σ. του ΙΣΔΒ ο πρώην διοικητής της Εθνικής Τράπεζας Τίμος Χριστοδούλου. Εξαιτίας των οφειλών του ιδρύματος το δημόσιο είχε φτάσει να δεσμεύσει και προσωπικό λογαριασμό του γνωστού τραπεζίτη. Ταμίας του «Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών» είναι ο παλαίμαχος χρηματιστής Ζαχαρίας Πορταλάκης, γνωστός συλλέκτης.

Και τα δύο ιδρύματα έχουν κοινή αφετηρία, τον μεγαλέμπορο της Χίου Σταμάτιο Δεκόζη Βούρο (Χίος 1792 – Αθήνα 1881) ο οποίος το 1832 είχε εγκατασταθεί στην Αθήνα ιδρύοντας, μεταξύ άλλων, και τράπεζα.

Ο Γιώργος Καμίνης είχε κληθεί να παίξει ρόλο διαμεσολαβητή αλλά οι διεκδικήσεις του δεν οδήγησαν πουθενά. Ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης επίσης συναντήθηκε με τους επικεφαλής του Ιδρύματος Βούρου-Ευταξία διαβεβαιώντας πως προσπάθειες από πλευράς του να επιταχυνθούν οι διαδικασίες.

Η περιπέτεια καταλήγει σήμερα με τη δικαίωση του Μουσείου και την εγκατάλειψη του Ιδρύματος Σταματίου Δεκόζη Βούρου από την τελευταία διοίκησή του.

«Είναι πολύ σημαντικό για όλους να επιστρέψουν οι κινηματογραφικές αίθουσες, αλλά και όλα τα γύρω καταστήματα, που εντάσσονται στο ίδιο ακίνητο, στη δημόσια σφαίρα», δήλωσε στα Νέα ο πρόεδρος του Ιδρύματος Βούρου – Ευταξία, Αντώνης Γ. Βογιατζής.

Οι εργασίες για την ανακάινιση των δύο χώρων που σύντομα θα υποδεχτούν το κοινό υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν στα 500.000 ευρώ σύμφωνα με τον πρόεδρο.

Επιπλέον, όπως είχε δηλώσει, «είμαστε σε επαφή με απογόνους της οικογένειας του Ερνέστου Τσίλλερ ώστε να διοργανώσουμε σε δεύτερο χρόνο και μια έκθεση στο φουαγέ για τη ζωή και το έργο του αρχιτέκτονα, την υπογραφή του οποίου φέρει το κτίριο».

Τον Ιούνιο το 2019, το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχρισε τους δύο ωραιότερους κινηματογράφους της Αθήνας διατηρητέους και ως προς τη χρήση τους («κινηματογράφου – θεάτρου»).

Το «κτηριακό συγκροτήμα με την επωνυμία Αττικόν – Απόλλων που βρίσκεται επί της οδού Σταδίου 19-21 και Χρ. Λαδά έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο από το 1984.

Διαβάστε επίσης:

Louise Glück: Η ποιήτρια του τραύματος, που γιάτρεψε την ανθρώπινη ψυχή

Αμάντα Γκόρμαν: Έγινε η πρώτη ποιήτρια στο εξώφυλλο της αμερικανικής Vogue

Maya Angelou: Η ζωή και το έργο ενός όμορφου ανθρώπου

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση