CLIMATE EMERGENCY

Γιατί η σωτηρία του πλανήτη να θεωρείται γυναικεία υπόθεση;

Photo by Denys Nevozhai on Unsplash

Δεν πάει πολύς καιρός από τότε που το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε για να μην επιβαρύνουμε το περιβάλλον, ήταν η χρήση πάνινης τσάντας στα ψώνια μας. Πλέον οι «πράσινες» επιλογές είναι αμέτρητες – έχουν κυκλοφορήσει οικολογικά προϊόντα υγιεινής, καλλυντικά, ακόμα και κάλτσες!

Αν κάνουμε μία βόλτα στην αγορά, όμως, θα παρατηρήσουμε πως τα περισσότερα eco-friendly εμπορεύματα απευθύνονται στις γυναίκες. Υπάρχει λόγος που συμβαίνει αυτό, και δεν είναι ότι συγκεντρώνεται σ’αυτές η καταναλωτική δύναμη: Ακόμα και σήμερα, εκείνες θεωρούνται υπεύθυνες για τη φροντίδα του σπιτιού.

Ο Jack Ducket, καταναλωτικός αναλυτής, σε έρευνα που πραγματοποίησε το 2018 διαπίστωσε ότι οι γυναίκες «ακόμα αναλαμβάνουν σχεδόν εξολοκλήρου το νοικοκυριό». Είναι, λοιπόν, λογικό ότι το δικό τους ενδιαφέρον θα προσπαθήσει να προσελκύσει μία εταιρεία που θέλει κέρδος. Προωθώντας τα οικολογικά προϊόντα σ’εκείνες, όμως, οι διαφημιστές περνούν το λανθασμένο μήνυμα ότι η βιωσιμότητα είναι γυναικεία δουλειά.

Όλα ίσως οφείλονται στην αντίληψη ότι η γυναίκα είναι μία μητρική φιγούρα – ακόμα και για τον πλανήτη.

Η Rachel Howell, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιου του Εδιμβούργου, αναφέρθηκε σε μελέτη που έγινε στα 90s και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι άνδρες είναι λιγότερο αλτρουιστές, ενώ παρουσιάζουν λιγότερο ενδιαφέρον για τα πράγματα. «Οι γυναίκες είναι πιο υπεύθυνες, επομένως έχουν εντονότερη οικολογική συνείδηση και δε διστάζουν να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους ώστε να επιλύσουν ή να περιορίσουν τα διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα», είπε στο The Guardian.

πηγή:www.instagram.com/gretathunberg

Πολλοί άνδρες θεωρούν θηλυπρεπές – εν έτει 2020 – να έχουν μαζί τους πάνινη τσάντα όταν πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ και αισθάνονται λιγότερο αρρενωποί όταν αναλαμβάνουν φιλικές προς τον πλανήτη πρωτοβουλίες, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2019 στην εφημερίδα Sex Roles. Παρομοίως, μελέτη  του 2016 στην εφημερίδα Consumer Sex αποκάλυψε «αποφεύγουν ή , ακόμα, αντιτίθενται» σε τέτοιου είδους συμπεριφορές, ώστε να «μη χάσουν τον ανδρισμό τους.»

Οι δύο τελευταίες γενιές, όμως, έχουν αρχίσει σιγά – σιγά να κάνουν τη διαφορά. Πολλοί celebrities χρησιμοποιούν τα social media για να ενημερώσουν τους ακολούθους τους για την κλιματική αλλαγή, ενώ ο ρόλος της Greta Thunberg είναι καθοριστικός για την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους.

Ασκείται έτσι πίεση και στην πλευρά της παραγωγής για να ασχοληθούν και τα δύο φύλα με το καλό της Γης. Ήδη, πολλά brands αλλάζουν τις πρακτικές τους και έχουν πάρει με το μέρος τους περισσότερο από το 68% των Ευρωπαίων, οι οποίοι έχουν σε ψηλότερα στη λίστα των προτεραιοτήτων τους την προστασία του περιβάλλοντος, σε σχέση με πέντε χρόνια πριν.

«Αν είσαι άνδρας και δεν αντιλαμβάνεσαι ότι όλο αυτό είναι σημαντικό, τότε κάτι πηγαίνει λάθος», δηλώνει ο Areeba Hamid, υπεύθυνος για τις καμπάνιες της Greenpeace.