NEED TO KNOW

HΠΑ εναντίον Facebook: 46 πολιτείες μηνύουν τον κολοσσό της τεχνολογίας για παράνομες μονοπωλιακές πρακτικές

Photo by Tim Bennett on Unsplash

Κάποτε, υπήρχε ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης που σεβόταν τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του. Τις αναρτήσεις μπορούσαν να δουν μόνο οι διαδικτυακοί τους «φίλοι», δεν χρησιμοποιούνταν cookies παρακολούθησης, ενώ η εταιρεία υποσχόταν πως κάτι τέτοιο δε θα γινόταν ποτέ. Ανακοίνωνε, μάλιστα, πως οι αλλαγές στην πολιτική θα γίνονταν μόνο έπειτα από ψηφοφορία μεταξύ των μελών της online κοινότητας.

Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης αυτό, ήταν το Facebook – το οποίο ξεκίνησε ως startup που είχε ως προτεραιότητα την ιδιωτικότητα και κατέληξε σ’ έναν κολοσσό μαζικής «παρακολούθησης», που εξαγόρασε ή κατέστρεψε κάθε πιθανή απειλή και, αυτή τη στιγμή, βρίσκεται αντιμέτωπο με μήνυση για παράνομες μονοπωλιακές πρακτικές. Τη μήνυση κατέθεσαν χθες η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) και 46 πολιτείες, κατηγορώντας τον γίγαντα της τεχνολογίας για κατάχρηση της επιρροής του στην ψηφιακή αγορά.

«Για σχεδόν μία δεκαετία, το Facebook χρησιμοποίησε την επίδραση και τη μονοπωλιακή του δύναμη για να καταστρέψει πιο αδύναμους αντιπάλους και να εξαλείψει τον ανταγωνισμό», δήλωσε την Τετάρτη η δικηγόρος Λετίσια Τζέιμς. «Χρησιμοποιώντας τα απεριόριστα δεδομένα και χρήματα που διέθετε, το Facebook εξαγόρασε ή σύνθλιψε κάθε εταιρεία που έμοιαζε με μελλοντική απειλή».

Πράγματι, αυτό ακριβώς έγινε στην περίπτωση του Instagram και του Whatsapp.

Αυτό που ζητούν οι ενάγοντες,  είναι να ενημερώνονται οι υπεύθυνοι της κάθε πολιτείας για κάθε εξαγορά που θα ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια δολάρια. Στο δικαστήριο, θα πρέπει να αποδείξουν πως οι πρακτικές της συγκεκριμένης εταιρείας οδήγησαν σε πραγματικό και μετρήσιμο πλήγμα σε πελάτες ή ανταγωνισμό, όπως εξήγησε στο CNN ο οικονομολόγος και ειδικός στο αντιμονοπώλειο, Χαλ Σίνγκερ.

Το Facebook, από την πλευρά του, υποστηρίζει πως «η κυβέρνηση θέλει να στείλει μία προειδοποίηση στις αμερικανικές εταιρείες, πως καμία πώληση δεν είναι ποτέ τελική».

«Οι απλοί άνθρωποι και οι μικρές επιχειρήσεις δεν επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν τις δωρεάν υπηρεσίες του Facebook και να διαφημιστούν επειδή πρέπει, το κάνουν επειδή οι εφαρμογές και οι υπηρεσίες μας το καταφέρνουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και θα υπερασπιστούμε τη δυνατότητα των ανθρώπων στην επιλογή αυτή», πρόσθεσε.

Όπως στην περίπτωση της Microsoft στα τέλη της δεκαετίας του ’90, έτσι και τώρα, η δικαστική αναμέτρηση είναι πιθανό να κρατήσει χρόνια. Θα ταράξει, όμως, το χώρο της τεχνολογίας και είναι πιθανό να τον αλλάξει για πάντα. Οι περιορισμοί που θα εφαρμοστούν – αν, τελικά, το Facebook ηττηθεί – θα επηρεάσουν σημαντικά την αγορά και τις startups που θα ιδρυθούν.

 

Διαβάστε επίσης:

Η πανδημία συνεχίζει να εκτοξεύει τα κέρδη σε Amazon, Facebook, Google και Apple