NEED TO KNOW

Βιολογικά προϊόντα: Το ανέλπιστο «ράλι» στην πανδημία και οι 120.000 vegans που κάνουν τη διαφορά

Βιολογικά προϊόντα: Το ανέλπιστο «ράλι» στην πανδημία και οι 120.000 vegans που κάνουν τη διαφορά
Photo by Monika Grabkowska on Unsplash

Ραγδαία ανάπτυξη παρουσιάζει η αγορά των βιολογικών προϊόντων μετά το ξέσπασμα της πανδημίας.

Εκτιμάται πως πέρυσι οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν κατά 35% καθώς αρκετοί καταναλωτές στράφηκαν στα υγιεινά και απαλλαγμένα από χημικά προϊόντα, μετά την εμφάνιση του Covid-19.

Η τάση αυτή συνεχίζεται και φέτος, κάνοντας τους επαγγελματίες του κλάδου να «τρίβουν τα χέρια τους». Κάποιοι μάλιστα θεωρούν την πανδημία ως την «μεγάλη ευκαιρία» του χώρου να προσελκύσει ακόμη περισσότερους Έλληνες στα οργανικά τρόφιμα.

Τα πρώτα καταστήματα βιολογικών προϊόντων έκαναν την εμφάνισή τους πριν από 40 χρόνια στην Αττική και σήμερα δραστηριοποιούνται περίπου 200 green stores, εκ των οποίων τα 100 βρίσκονται στην περιοχή της Αττικής. Από αυτά που βρίσκονται στην Αττική περίπου το 40% είναι με αμιγώς βιολογικό προιοντικό μίγμα, ενώ τα υπόλοιπα έχουν βιολογικά προϊόντα τουλάχιστον στο 60% του μίγματος. Τα τελευταία χρόνια, καινούριοι παίκτες κάνουν την εμφάνισή τους, στοχεύοντας στο θετικό μομέντουμ που διαμορφώνεται και να κερδίσουν μερίδιο από την «πίτα» των 180 εκατ. ευρώ με 200 εκατ. ευρώ (μαζί με τις πωλήσεις των μεγάλων σούπερ μάρκετ).

Ο Γιάννης Δεληκάρης, στέλεχος με μακρά θητεία στο χώρο των βιολογικών δηλώνει πεπεισμένος ότι η βιομηχανία υγιεινών τροφίμων θα γνωρίσει ιδιαίτερη άνθηση τα προσεχή χρόνια, ακολουθώντας τα «χνάρια» των υπόλοιπων ευρωπαϊκών αγορών. Προβλέπει μάλιστα πως στα επόμενα 3-4 χρόνια, η κατανάλωση βιολογικών που σήμερα καταλαμβάνει περίπου το 0,8% με 1% της συνολικής κατανάλωσης τροφίμων θα μεγαλώνει κατά τουλάχιστον 2,5 φορές, περιορίζοντας τη διαφορά από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που ανέρχεται σε περίπου 5%.

Γιάννης Δεληκάρης

Οι τάσεις στο εξωτερικό

Προς αυτή την κατεύθυνση, λέει ο ίδιος, συνηγορούν πρωτίστως οι ενδείξεις των στατιστικών που αφορούν την παγκόσμια αγορά. «Σύμφωνα με το στατιστικό δελτίο του οργανισμού Nils – Gerrit Wunsch (Nov 25,2020) η αγορά των ΗΠΑ το 2010 μετρήθηκε στα 23 δισ. (US-dollars) και το 2019 στα 50 δισ., δηλαδή σε εννέα χρόνια υπερδιπλασιάστηκε η αγορά, δείχνοντας την τάση που έχει σε κατανάλωση organic food η συγκεκριμένη αγορά. Στην Ευρωπαϊκή αγορά  αντίστοιχα ο ίδιος οργανισμός αναφέρει τη στατιστική πωλήσεων (retail sales) το 2010 στα 18,1 δισ. ευρώ και το 2018 στα 37,4 δισ. ευρώ δείχνοντας σημαντική αριθμητική πρόοδο έναντι προηγούμενων δεκαετιών».

Καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη του κλάδου εκτιμά θα παίξουν και οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες σε ένα ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό νέων ανθρώπων, οι οποίοι επιλέγουν την φυτοφαγική διατροφή (plant based). Μόνο οι vegans, δηλαδή οι αυστηρά χορτοφάγοι σύμφωνα με μετρήσεις του ινστιτούτου καταναλωτή ξεπερνούν σήμερα τους 120.000, με περίπου το 95% εξ αυτών να είναι ηλικίας μεταξύ 18-24 ετών».

Ενισχυτικά λειτουργεί και η μείωση που υπάρχει στις τιμές των βιολογικών τροφίμων που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, καθώς σύμφωνα με τον κ. Δεληκάρη, οι αποκλίσεις που παρατηρούνταν στο παρελθόν σε σχέση με τα συμβατικά έχουν πλέον εκλείψει. Η αύξηση της ζήτησης των τελευταίων ετών, εξηγεί, «έχει οδηγήσει σε αντίστοιχη αύξηση της παραγωγής  με αποτέλεσμα να υπάρχει σύγκλιση των τιμών έναντι των συμβατικών τροφίμων, σύγκλιση η οποία θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Οι μεγάλες αποκλίσεις πλέον, στο μέσο όρο απόλυτων τιμών, ανήκουν στο παρελθόν».

Κλειδί η ποιότητα

Ο κ. Δεληκάρης θεωρεί πως τα βιολογικά μπορούν να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος των ελληνικών εξαγωγών αγροτικών προϊόντων, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα δοθεί έμφαση στην ποιότητα. Η ποιότητα, όπως λέει, «είναι αυτή που μπορεί να μας διαφοροποιήσει και να μας κάνει ανταγωνιστικούς». Και να αντισταθμίσει το βασικό διαρθρωτικό πρόβλημα της ελληνικής αγροτικής παραγωγής: τον μικρό κλήρο: ο μέσος κλήρος στην Ελλάδα είναι 45 στρέμματα, στην Ε.Ε. 165 στρέμματα, και στην Αμερική (USA)  2.020 στρέμματα.

Ο κ. Δεληκάρης θεωρεί επιβεβλημένη τη διαμόρφωση μιας μακροπρόθεσμης πολιτικής που θα βασίζεται σε σχεδιασμό υποβοήθησης κατεύθυνσης μιας φιλοπεριβαλλοντικής και αειφόρου αγροτικής πολιτικής με κεντρική στρατηγική την ποιότητα».

Για να συμπληρώσει: «ηδη, εδώ και δυο δεκαετίες γίνονται εξαγωγές βιολογικών φρούτων και λαχανικών σε κεντρικές αγορές της Γερμανίας και  της Ολλανδίας. Για να μπορέσει όμως αυτή η εξαγωγική δραστηριότητα να αποκτήσει μια σημαντική δυναμική θα πρέπει να γίνουν πολλά, κυρίως σε επίπεδο οργάνωσης και κεντρικού σχεδιασμού που αφορά κυρίως το υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης και τροφίμων».

Ο Γιάννης Δεληκάρης  (B.Sc. BA , MBA marketing , Business Analytics , Arizona State University) έχει θητεύσει ως ανώτατο διοικητικό στέλεχος στις μεγαλύτερες εταιρείες του βιολογικού κλάδου τροφίμων επί 12 έτη, και θεωρείται ειδικός σε θέματα BIO-BUSINESS και Business Analytics.

 

Διαβάστε επίσης:

Ikea: Σχεδιάζει αριθμό ρεκόρ νέων καταστημάτων παρά την πανδημία

e-fresh: Αυξάνει πελάτες και παραγγελίες – Ανάπτυξη άνω του 40% τον Ιανουάριο

Αικατερινάρη στο Bloomberg: Eπενδύσεις 650 εκατ. σε πράσινη ανάπτυξη και τεχνολογία

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση