RETRO

Pamela Lyndon Travers: Η γυναίκα πίσω από την ονειρεμένη νταντά, Mary Poppins

Κι όμως, δεν έλαβε καν πρόσκληση για την πρεμιέρα της ταινίας

Η P. L. Travers το 1924, πηγή: wikipedia.org
Η P. L. Travers το 1924, πηγή: wikipedia.org

Πανέξυπνη και πανέμορφη, με τη μελωδική φωνή, την ομπρέλα και τη μαγική της τσάντα, έκανε κάθε παιδί να ονειρεύεται. Πόσοι την περιμέναμε να εμφανιστεί στο σπίτι μας, «πετώντας από την ανατολή», έτοιμη να μας φροντίσει; Η Mary Poppins είναι η νταντά που δε θα βγει ποτέ από την καρδιά μας, όσα χρόνια κι αν περάσουν.

Η ιστορία της βασίζεται σε μία σειρά βιβλίων της Αυστραλής συγγραφέα P. L. Travers. Κι όμως, παρότι χάρη σ’ εκείνη γνωρίσαμε την υπέροχη αυτή ηρωίδα, δεν έλαβε καν πρόσκληση για την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας.

Γεννήθηκε με το όνομα Helen Lyndon Goff στις 9 Αυγούστου του 1899, στο Queensland. Όταν ήταν έξι ετών, μετακόμισε με την οικογένειά της από την εντυπωσιακή Μελβούρνη, σε μία μικρή κωμόπολη με τ’ όνομα Allora. Εκεί, ο πατέρας της, Robert, διαγνώστηκε με φυματίωση κι έφυγε από τη ζωή πολύ νέος, στα 43 του μόλις χρόνια. Μετά το θάνατό του, την επιμέλειά της ανέλαβε η θεία της, την οποία φώναζαν Allie. Το πραγματικό της όνομα, βέβαια, ήταν Helen Morehead κι έπειτα το άλλαξε σε Christina Saraset. «Πέταξε από την ανατολή» – δηλαδή το Σίδνεϋ – και την πήρε στη Νέα Νότια Ουαλία.

Ως έφηβη, η Helen ήρθε σε επαφή με την ποίηση και ξεκίνησε να γράφει τα δικά της έργα. Παράλληλα, λόγω της εντυπωσιακής ομορφιάς της μπήκε στο χώρο του θεάτρου. Έκανε περιοδείες σε ολόκληρη την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, με το θίασο Shakespearean Company. Τότε ήταν που αποφάσισε να μείνει στην ιστορία με άλλο όνομα κι επέλεξε το καλλιτεχνικό Pamela Lyndon Travers.

To 1924, έκανε το ταξίδι που άλλαξε τη ζωή της για πάντα. Πήγε στην Αγγλία και τόλμησε να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη συγγραφή. Χρησιμοποιούσε το ψευδώνυμο P. L. Travers και, το χειμώνα το ’33, σ’ ένα σπιτάκι στο Sussex, έγραψε τη Mary Poppins.

Το βιβλίο της εκδόθηκε την επόμενη χρονιά, από τον άνθρωπο που ενέπνευσε το θετό πατέρα του να γράψει τον Peter Pan, Peter Llewelyn Davies. Και τα δύο έργα, έγιναν ταινίες της Disney.

H Mary Poppins δεν εμφανίστηκε ξαφνικά στη φαντασία της P. L. Travers. Παιδί ακόμη, σκαρφιζόταν ιστορίες με ιπτάμενα άλογα και μία γυναίκα που λεγόταν έτσι. Τις διηγούταν, έπειτα, στις μικρές αδελφές της που τη λάτρευαν. Λέγεται, μάλιστα, πως κληρονόμησε το ταλέντο της στα παραμύθια από τον πατέρα της.

Η Travers έγραψε για τη λατρεμένη θεία της το 1941, στο μικρό διήγημα με τίτλο Aunt Sass. Της το έδωσε αμέσως για δώρο Χριστουγέννων και δεν το έδωσε ποτέ στο κοινό, όσο ζούσε. Η ιστορία κυκλοφόρησε επίσημα το Νοέμβριο του 2014.

«Σκέφτηκα κάποτε πως, κάποια μέρα, ό, τι κι αν έλεγε εκείνη, εγώ θα βεβήλωνα την Aunt Sass βάζοντάς την σ’ ένα βιβλίο. Και μετά, κατάλαβα ότι το είχα ήδη κάνει άθελά μου, υποσυνείδητα. Γράφουμε περισσότερα απ’ όσα νομίζουμε πως γράφουμε. Δε φανταζόμαστε τις ρίζες απ’ όπου προέρχεται ο καρπός μας. Ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι υπάρχει ένα ολόκληρο βιβλίο για την Aunt Sass που, τρυφερή και περήφανη, παρακολουθεί αθόρυβα… Θα τη βρείτε στις σελίδες της Mary Poppns.»

Πράγματι, η ομοιότητα της θείας Helen και της Mary Poppins είναι αξιοθαύμαστη. Και οι δύο κυκλοφορούσαν με μία μεγάλη τσάντα και μία ομπρέλα – παπαγάλο, ακόμη και αν ο εικονογράφος του έργου αποφάσισε να τη σχεδιάσει έχονταε στο νου του μία Ολλανδή κούκλα. Τα μαύρα τους μαλλιά, η μύτη, ο τρόπος ομιλίας, όλα τους ήταν ίδια.

Η συγγραφέας έγραψε έξι ακόμη βιβλία με πρωταγωνίστρια τη λατρεμένη νταντά. Αυτά, μάλιστα, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για την ταινία που κυκλοφόρησε δύο χρόνια πριν, με την Emily Blunt.

Καιρό πριν την προσεγγίσει ο Disney για την ηρωίδα της, τον κατέκρινε. Μιλούσε με τα χειρότερα λόγια για τις παραγωγές του, απεχθανόταν τη Χιονάτη και όταν εκείνος προσπάθησε να αγοράσει τα δικαιώματα για το έργο της, το 1938, του το αρνήθηκε. Την άφησε ήσυχη για λίγο, όμως οι κόρες του ήθελαν να δουν το αγαπημένο τους βιβλίο να γίνεται ταινία. Εκείνος τους το υποσχέθηκε και ξεκίνησε να πολιορκεί τη συγγραφέα.

Του πήρε είκοσι χρόνια, όμως τα κατάφερε. Αγόρασε τα δικαιώματα έναντι εκατό χιλιάδων λιρών, μ’ έναν όρο: Να έπαιρνε πρώτα την έγκριση της Travers για το σενάριο. Αυτό, δεν έγινε ποτέ. Οι ενστάσεις της ήταν πολλές, δεν της άρεσαν οι λέξεις που δημιούργησαν από το πουθενά οι σεναριογράφοι, οι αμερικανικές φράσεις, το σπίτι, το τραγούδι Let’s Go Fly A Kite – το μόνο που δέχθηκε, μάλιστα, ήταν το Feed the Birds. Μισούσε την Julie Andrews και τη θεωρούσε υπερβολικά ωραία για να υποδυθεί τη Mary Poppins. «Ε λοιπόν, τουλάχιστον έχεις την κατάλληλη μύτη», της είπε όταν συναντήθηκαν.

Η P. L. Travers δεν έλαβε ποτέ πρόσκληση για την πρεμιέρα του έργου στο Hollywood, αλλά πήγε έτσι κι αλλιώς. Όταν είδε τις σκηνές με τα κινούμενα σχέδια, έβαλε τα κλάματα και μίλησε με τα χειρότερα λόγια για αυτό που παρακολούθησε. Αργότερα στη ζωή της, παραδέχθηκε πως η ταινία ήταν πράγματι καλή, αλλά δεν μπορούσε με τίποτα να συγκριθεί με το μυθιστόρημα.

Κι όμως, η ταινία που τόσο την απογοήτευσε, την έκανε εκατομμυριούχο. Κι ο κόσμος λάτρεψε την νταντά που δημιούργησε – μία νταντά που, χωρίς την Αυστραλή θεία Helen, δε θα γνωρίζαμε ποτέ.

 

Διαβάστε επίσης:

Reclaim Her Name: Η δικαίωση για τις συγγραφείς που κρύφτηκαν πίσω από ανδρικά ψευδώνυμα

Maya Angelou: Η ζωή και το έργο ενός όμορφου ανθρώπου

Jane Austen: Η γυναίκα που έγραψε για τον έρωτα και δεν παντρεύτηκε ποτέ

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση