ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μαρία Καφεντζή (Ολυμπιακή Ζυθοποιία): Οι γυναίκες που στοχεύουν ψηλά, οφείλουν να είναι δυναμικές, να παίρνουν γρήγορες αποφάσεις και να αποτελούν πάντα πρότυπα συμπεριφοράς

Μαρία Καφεντζή (Ολυμπιακή Ζυθοποιία): «Κλειδί» η συναισθηματική νοημοσύνη σε θέσεις ευθύνης και η τηλεργασία που ήρθε για να μείνει

«What we think, is what we become. Για εμένα αυτό που σκέφτεσαι για τον εαυτό σου, είναι και αυτό που θα γίνεις. Είναι κάτι που έχω πάντα στο μυαλό μου και καθοδηγεί τις αποφάσεις μου». Έτσι ξεκινήσαμε την συνέντευξη για το portaits.gr με την Μαρία Καφεντζή, Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία.

Από νωρίς, όπως λέει, της τράβηξε την προσοχή ο κόσμος των επιχειρήσεων. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και έπειτα εξειδικεύτηκε στη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού.

«Έχω αισίως συμπληρώσει 15 χρόνια στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ωστόσο, όταν έχεις να κάνεις με ανθρώπους, καμία μέρα δεν είναι ίδια με την προηγούμενη», σημειώνει η κα. Καφετζή, η οποία πρόσφατα έγινε μητέρα ενός αγοριού. Όπως όλοι, την τρέχουσα περίοδο, περνά πολλές ώρες στο σπίτι και ανυπομονεί να ξεκινήσει και πάλι τα ταξίδια, εντός κι εκτός Ελλάδας, και να επισκεφθεί ξανά αγαπημένους προορισμούς.

Μιλά για το πώς πρέπει να λειτουργεί μία γυναίκα σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον εργασίας, για την μεγάλη έμφαση που δίνει η Ολυμπιακή Ζυθοποιία στα θέματα Διαφορετικότητας και Συμπερίληψης, καθώς και για το νέο μοντέλο τηλεργασίας. «Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, φαίνεται πως το “αναγκαστικό πείραμα” της τηλεργασίας ήταν πετυχημένο και είναι ένας τρόπος εργασίας που ήρθε για να μείνει», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Πανδημία και κίνημα #metoo

«Η πανδημία ήταν μία ξαφνική συνθήκη στη ζωή μας που μας ανάγκασε να αλλάξουμε. Κλισέ, αλλά πιστεύω ότι στο τέλος θα μας κάνει καλύτερους, πιο δυνατούς» σημειώνει η κυρία Καφεντζή.

Σχολιάζοντας το ελληνικό #metoo, αναφέρθηκε στις γενναίες καταγγελίες ανθρώπων που βίωσαν τραυματικές συμπεριφορές, τις περισσότερες φορές στον χώρο της εργασίας τους.

«Και είδαμε δυστυχώς ότι στην Ελλάδα αργήσαμε να μιλήσουμε για αυτό», σημείωσε, τονίζοντας ότι οι εταιρείες έχουν την ευθύνη και την υποχρέωση να προστατεύουν τους εργαζόμενους από οποιαδήποτε μορφή παρενόχλησης, βίας, κακοποίησης. Και πρέπει παράλληλα να δημιουργούν τρόπους, ώστε να αποκαλύπτονται οι μη αποδεκτές συμπεριφορές, χωρίς δεύτερες σκέψεις.

Στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ήδη από το 2008, υπάρχει ειδικό σύστημα καταγραφής τέτοιων συμπεριφορών, το Speak Up, όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να αναφέρουν περιστατικά μη συμμόρφωσης με τον κώδικα δεοντολογίας και συμπεριφοράς, συμπλήρωσε η ίδια.

Πώς διαμορφώθηκε η επαγγελματική σας πορεία μέσα σε βιομηχανίες ως το επί το πλείστον ανδροκρατούμενες;

Είναι γεγονός ότι οι βιομηχανίες είναι ένα κατεξοχήν ανδροκρατούμενο περιβάλλον, ιδιαιτέρως στους χώρους παραγωγής και διακίνησης προϊόντων. Στην αρχή, οι ρόλοι που ανέλαβα ήταν περισσότερο διαχειριστικοί. Με την πάροδο των ετών, κατάφερα να εξελιχθώ και ανέλαβα σταδιακά θέσεις μεγαλύτερης ευθύνης στη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού, άμεσα συνδεόμενες με τη στρατηγική και τους στόχους της εταιρείας.

Οι ευκαιρίες υπάρχουν, αρκεί να τις αρπάζεις την ώρα που σου δίνονται και να δέχεσαι την πρόκληση χωρίς τον φόβο της αποτυχίας. Νιώθω ιδιαίτερα τυχερή που στην επαγγελματική μου πορεία ουδέποτε αισθάνθηκα ότι είμαι θύμα προκαταλήψεων ή διακρίσεων λόγω του φύλου μου. Για να μπορέσεις, φυσικά, να εξελιχθείς σε ένα τέτοιο περιβάλλον χρειάζεται να έχεις ακεραιότητα, ανθεκτικότητα και να στοχεύεις στο αποτέλεσμα.

Μία γυναίκα σε ανδροκρατούμενο περιβάλλον εργασίας, ίσως χρειαζόταν -ιδιαίτερα στο παρελθόν – να «αποδείξει» ότι μπορεί να προσαρμοστεί σε συγκεκριμένες συνθήκες, σε δουλειές στερεοτυπικά ανδρικές. Πλέον, όλο και περισσότερες εταιρείες εστιάζουν στη δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος με ίσους όρους για όλους και μιας κουλτούρας που όχι μόνο δέχεται αλλά αγκαλιάζει τη διαφορετικότητα. Στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία, δίνουμε μεγάλη έμφαση στα θέματα Διαφορετικότητας και Συμπερίληψης. Θέλουμε να εξασφαλίσουμε ότι όλοι οι εργαζόμενοι έχουν ίσες ευκαιρίες, ανεξαρτήτως των διαφορετικών χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων του καθενός, καθώς και να ενισχύσουμε την συμπερίληψη όλων των εργαζομένων στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων της εταιρείας.

Τι μάθατε από τις θέσεις που έχετε αναλάβει και τι συμβουλές θα δίνατε σε γυναίκες με όραμα και ηγετική φυσιογνωμία, όπως εσείς.

Αυτό που έχω μάθει είναι ότι η συναισθηματική νοημοσύνη αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά ενός επαγγελματία, ακόμη περισσότερο σε θέσεις ευθύνης. Είναι κάτι που ξεκινά από το επίπεδο αυτογνωσίας που έχει ο καθένας μας, την ικανότητα να αναγνωρίζει τα δυνατά του σημεία και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του, και συνεχίζει με την κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων και πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε αναλόγως των περιστάσεων. Οι γυναίκες το μαθαίνουμε αυτό από μικρές και αποκτούμε ίσως μία υπεροχή έναντι των ανδρών όσο περνούν τα χρόνια. Θα τις συμβούλευα, επομένως, να εστιάσουν σε αυτό και να το «χτίσουν» περαιτέρω!

Για τις γυναίκες που στοχεύουν ψηλά, θέλω να τονίσω ότι ως επικεφαλής ομάδων και εταιρειών οφείλουν να είναι δυναμικές, να παίρνουν γρήγορες αποφάσεις βάσει συγκεκριμένων δεδομένων και να αποτελούν πάντα πρότυπα συμπεριφοράς. Πρέπει να μάθουν να μεταφέρουν αποτελεσματικά το όραμά τους στους συνεργάτες τους και να διαπραγματεύονται στοχευμένα για την υλοποίησή του.

Πώς διαχειρίζεστε το νέο περιβάλλον τηλεργασίας. Πόσο και πώς έχει αλλάξει ο τρόπος εργασίας, λόγω των περιορισμών

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο τρόπος εργασίας μας έχει αλλάξει δραματικά από την αρχή της πανδημίας. Εταιρείες και εργαζόμενοι κληθήκαμε να προσαρμοστούμε από τη μια μέρα στην άλλη στις νέες συνθήκες, με βασική προτεραιότητα να προστατέψουμε την υγεία μας και την υγεία των ανθρώπων γύρω μας.

Ενα χρόνο μετά, διαπιστώσαμε ότι η τηλεργασία έχει αρκετά θετικά. Δίνει στους εργαζόμενους μεγαλύτερη ευελιξία, υπό προϋποθέσεις αυξάνει την παραγωγικότητά τους, αλλά και τη δέσμευσή τους στην εταιρεία και τους κοινούς στόχους. Υπάρχει βέβαια και η άλλη πλευρά, που απαιτεί περισσότερη προσπάθεια για να μη χαθεί η επικοινωνία, η αμεσότητα και η σύνδεση με τις ομάδες μας. Γι’ αυτό και πρέπει να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο όλα τα διαθέσιμα μέσα που θα μας κρατήσουν επαφή, να δείξουμε περισσότερη εμπιστοσύνη τονίζοντας τη σημασία της ευθύνης του καθενός (ownership), να δώσουμε ελευθερία στην υλοποίηση των εργασιών και να εστιάσουμε στην παρακολούθηση επίτευξης συγκεκριμένων στόχων. Και βέβαια, σε αυτές τις συνθήκες, η ηγεσία αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία. Οι επικεφαλής των ομάδων και των εταιρειών καλούνται να δίνουν το παρόν και να κινητοποιούν διαρκώς τους εργαζομένους, να δείχνουν τη μεγάλη εικόνα και να μιλούν για το όραμα και τους κοινούς στόχους.

Από εκεί και πέρα, είναι απαραίτητο να υπάρχουν διαθέσιμες και οι απαραίτητες τεχνικές υποδομές, ο εξοπλισμός και τα εργαλεία, ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να δουλεύουν αποτελεσματικά από όπου κι αν βρίσκονται. Είναι κάτι που όλες οι εταιρείες πρέπει να εξετάσουμε και να ενισχύσουμε περαιτέρω στο πλαίσιο των παροχών μας προς τους εργαζόμενους.

Τι κινήσεις έχετε πραγματοποιήσει για την υποστήριξη των εργαζομένων σε συνθήκες παρατεταμένης αβεβαιότητας.

Ανέκαθεν δίναμε μεγάλη σημασία στην άμεση επικοινωνία και στη στήριξη των ανθρώπων μας, πόσο δε μάλλον στο πλαίσιο των ιδιαίτερων αυτών συνθηκών. Γι’ αυτό και ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα ψυχολογικής υποστήριξης για τους ίδιους και τις οικογένειές τους, μέσω τηλεφωνικής γραμμής που λειτουργεί 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα.  Ξεκινήσαμε, επίσης, τακτικές online συναντήσεις, στις οποίες συμμετέχουν όλοι ανεξαιρέτως οι εργαζόμενοι, ώστε να διατηρούμε την επαφή και να εξασφαλίζουμε την ενημέρωσή τους για όλες τις εξελίξεις στην εταιρεία.

Θα ήθελα να τονίσω ότι, από την πρώτη στιγμή, έχουμε θέσει σε καθεστώς τηλεργασίας μεγάλο αριθμό εργαζομένων, σε ποσοστό μεγαλύτερο απ’ ό,τι ορίζει ο νόμος, όπου αυτό είναι εφικτό. Γι’ αυτό και αξιοποιούμε όσο το δυνατόν περισσότερο την τεχνολογία και πραγματοποιούμε online εκπαιδεύσεις (webinars) για την ανθεκτικότητα, τη διαχείριση του άγχους, τους νέους τρόπους εργασίας και τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων.

Πόσο επηρεάστηκε η Ολυμπιακή Ζυθοποιία από την πανδημία, με ποιους τρόπους, και ποια είναι τα σχέδια για το μέλλον;

Η αγορά της μπύρας σαφώς και επηρεάστηκε αρνητικά, καθώς η εστίαση παρέμεινε κλειστή το μεγαλύτερο μέρος του τελευταίου χρόνου, ενώ και ο τουρισμός -από όπου προέρχεται σημαντικό μέρος της κατανάλωσης- επλήγη όσο λίγοι κλάδοι. Ας μην ξεχνάμε, ότι η μπύρα είναι κυρίως επιλογή της παρέας και η κατανάλωσή της συνδέεται κατά πολύ με εξόδους και συγκεντρώσεις. Από την πλευρά μας, συνεχίζουμε να κοιτάμε μπροστά και παραμένουμε αισιόδοξοι για τη σταδιακή εξομάλυνση της κατάστασης τους επόμενους μήνες.

Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, φαίνεται πως το «αναγκαστικό πείραμα» της τηλεργασίας ήταν πετυχημένο και είναι ένας τρόπος εργασίας που ήρθε για να μείνει. Ήδη επεξεργαζόμαστε ένα πλάνο για το πώς θα μπορέσει να εφαρμοστεί σε κανονικές συνθήκες, μετά το τέλος της πανδημίας. Δίνουμε, επίσης, ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στο digital κομμάτι, σε όλα τα επίπεδα: στη μεταξύ μας καθημερινή συνεργασία και επικοινωνία, σε αυτοματοποίηση συστημάτων και σε βασικές λειτουργίες που αφορούν σε όλο το φάσμα της δραστηριότητάς μας.

 

Διαβάστε επίσης:

Μία Παπαευθυμίου: Η Ελληνίδα πίσω από το sustainable lifestyle brand Mia Papa, στο δρόμο για την κορυφή

Μυλαίδη Στούµπου (Microsoft Corp.): Οι γυναίκες φοβούνται να διεκδικήσουν μία προαγωγή ακόμη κι αν διαθέτουν τα προσόντα

Ράνια Αικατερινάρη: Οσο συνεχίζεται η παραβίαση των δικαιωμάτων των γυναικών δεν μπορούμε να μιλάμε για αληθινή πρόοδο και ανάπτυξη

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση