SUSTAINABILITY

Υπεύθυνες αγορές: Τι είναι και πώς θα τις πραγματοποιήσετε

Photo by Aaron Birch on Unsplash

Κάθε χρόνο, παράγονται 80-100 δισεκατομμύρια προϊόντα ένδυσης. Σύμφωνα με έρευνα, καθένα από αυτά χρησιμοποιήται κατά μέσο όσο επτά φορές. Έπειτα , καταλήγει στο βάθος της ντουλάπας μας κι ακόμα πιο μετά, στη χωματερή.

Ο υπερκαταναλωτισμός μας βλάπτει σοβαρά το περιβάλλον και αυτό είναι γνωστό. Χρειάζεται να αλλάξουμε συνήθειες, να ψωνίσουμε υπεύθυνα. Τι σημαίνει, άραγε, αυτό;

Κάτι που χρειάζεται να ξεκαθαρίσουμε από την αρχή, είναι πως οι λέξεις «επιχείρηση» και «ηθική» δεν πηγαίνουν μαζί. Ο λόγος είναι πως, στην πλειονότητά τους, οι επιχειρηματίες ενδιαφέρονται για την αύξηση του κέρδους τους κι έπειτα, αν τους μείνει χρόνος, κοιτούν τον αντίκτυπο των αποφάσεών τους στο περιβάλλον και τους συνανθρώπους τους. Φυσικά, δεν μπορούμε να τους ρωτήσουμε «γιατί παράγετε ασταμάτητα ρούχα;», καθώς τα αγοράζουμε με την πρώτη ευκαιρία. Δεν μπορούμε να τους κατηγορούμε για μία κατάσταση, μέρος της οποίας είμαστε και οι ίδιοι. Ψωνίζουμε από χόμπι. Λατρεύουμε το shopping therapy. Και θα γίνουμε υπεύθυνοι καταναλωτές μόνο αν το παραδεχθούμε – αλλιώς, θα ζούμε σε μία διαρκή ψευδαίσθηση και δε θα αλλάξουμε ποτέ.

Προσπαθούμε να δωρίζουμε τα ρούχα μας. «Θα τα στείλουμε σε απόρους της Αφρικής», λέμε, και συνεχίζουμε τις αγορές μας ανενόχλητοι. Όμως, το 2016, μέλη της Κοινότητας της Ανατολικής Αφρικής έκαναν προσπάθεια για την απαγόρευση εισαγωγής κομματιών ένδυσης από άλλες χώρες. Αναγκάστηκαν να συμβιβαστούν, όμως, και να τα δεχθούν. Έτσι, μένει πίσω η δική τους παραγωγή καθώς, οι κάτοικοι της περιοχής, προτιμούν τα πιο «μοντέρνα» και «όμορφα» προϊόντα του δυτικού κόσμου. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, την ανάγκη να γίνει η διαφορά.

Η διαφορά αυτή, θα γίνει ένα βήμα τη φορά:

Κάθε αγορά μετράει

Είτε πηγαίνουμε σε εμπορικό κέντρο με σκοπό να πάρουμε μία φούστα που είδαμε στο διαδίκτυο, είτε περάσαμε έξω από ένα κατάστημα και ερωτευτήκαμε την τσάντα στη βιτρίνα, βάζουμε το λιθαράκι μας στη διαμόρφωση του μέλλοντος. Αυτό σημαίνει πως ή θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε αλυσίδες γρήγορης μόδας, ή θα προτιμήσουμε το Δίκαιο Εμπόριο και θα βοηθήσουμε έναν άνθρωπο που πράγματι έχει ανάγκη.

Ψωνίζουμε με γνώμονα τη  βιωσιμότητα

Είναι σημαντικό να μπορούμε να απαντήσουμε σε τρεις ερωτήσεις, πριν την επόμενη αγορά μας. Ποιος έφτιαξε το ρούχο, πώς φτιάχτηκε το ρούχο και πού. Καλό είναι να προτιμάμε εκείνα που παράχθηκαν με ανακυκλωμένα ή ανακυκλώσιμα υλικά, δίνοντας προτεραιότητα στα φιλικά προς το περιβάλλον υφάσματα.

Στηρίζουμε εμπόρους και δημιουργούς της περιοχής μας

Όταν αγοράζουμε μία μπλούζα, στην πραγματικότητα επενδύουμε τα χρήματά μας σε μία επιχείρηση. Τη στηρίζουμε ώστε να συνεχίσει το έργο της. Το εύκολο, είναι να πάμε στο μεγαλύτερο κατάστημα που θα βρούμε και να βοηθήσουμε έναν ήδη πανίσχυρο άνθρωπο. Ένας μικρός σχεδιαστής θα πάρει τεράστια ανταμοιβή, υλική και ηθική, από την προτίμηση που θα του δείξουμε.

 

Διαβάστε επίσης:

Τι είναι η «πράσινη οικονομία» και γιατί αποτελεί το μεγαλύτερο όπλο ενάντια στην κλιματική αλλαγή

Ο λόγος που όλοι μας μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στην ηθική μόδα

3 δημιουργοί μιλούν για αυτό που λείπει από τη βιώσιμη μόδα

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση