NEED TO KNOW

«Εκτοξεύθηκε» η κατανάλωση μία μέρα πριν το lockdown – Ποιο ήταν το κέρδος για Attica, ΙΚΕΑ, Intersport, Notos και Κωτσόβολος

Photo by Arturo Rey on Unsplash

«Πλημμύρισε» από καταναλωτές χθες η αγορά, καθώς πολλοί έσπευσαν να κάνουν τα τελευταία ψώνια πριν την επιβολή του lockdown, εκμεταλλευόμενοι και τις ενδιάμεσες εκπτώσεις.

Η εμπορική κίνηση ήταν αυξημένη καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας, με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις να σχηματίζονται ουρές… Ειδικά στα καταστήματα ηλεκτρονικών και αθλητικών ειδών και αργότερα στα σούπερ μάρκετ παρατηρήθηκε υψηλή προσέλευση, εκτοξεύοντας τους τζίρους των επιχειρήσεων σε… εξωπραγματικά για την περίοδο επίπεδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ιδιαίτερα υψηλοί ήταν οι τζίροι των μεγάλων και γνωστών αλυσίδων, οι οποίες συγκέντρωσαν και τη μεγαλύτερη ζήτηση χάρη στα διάσημα brands που διαθέτουν. Ενδεικτικά, την χθεσινή μέρα οι πωλήσεις των πολυκαταστημάτων «Attica» ενισχύθηκαν κατά 130%, των καταστημάτων ΙΚΕΑ κατά 40%, των Intersport κατά 100%, του ομίλου Notos Com κατά 40%, του ομίλου Φάις (Καλογήρου, Haralas, Under Armour, Kiko Milano) κατά περισσότερο από 70% και της «Κωτσόβολος» πάνω από 100%.

Την «τιμητική» τους είχαν τα αθλητικά είδη αλλά και τα laptops, τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις εξαντλήθηκαν! Η υποχρεωτική τηλεργασία, στην οποία θέτουν ένα μεγάλο μέρος του προσωπικού τους οι εταιρείες, προκειμένου να προστατευθούν από την εξάπλωση του ιού οδήγησε αρκετούς να αγοράσουν τον ανάλογο εξοπλισμό.

Σχετικά καλή πάντως ήταν η πορεία και των μικρότερων καταστημάτων, με ανθρώπους της αγοράς να υπολογίζουν πως μεσοσταθμικά η κατανάλωση κατά την χθεσινή μέρα ήταν αυξημένη κατά περίπου 20% ενώ παρόμοια ήταν η αύξηση και την Πέμπτη. Βέβαια, αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις απώλειες που υφίστανται οι εμπορικές επιχειρήσεις τους τελευταίους εννέα μήνες.

«Τέτοια κίνηση είχαμε πολύ καιρό να δούμε», λένε χαρακτηριστικά άνθρωποι της αγοράς, οι οποίοι ωστόσο σπεύδουν να τονίσουν πως «μια μέρα δεν φέρνει… την Άνοιξη». Το εμπόριο, υπογραμμίζουν βιώνει μια παρατεταμένη βαρυχειμωνιά από τον περασμένο Μάρτιο, όταν επιβλήθηκε το πρώτο lockdown ενώ τα πράγματα αναμένεται να δυσκολέψουν ακόμη περισσότερο τους επόμενους μήνες, δοκιμάζοντας τις αντοχές των μικρότερων κυρίως παικτών της αγοράς.

Δεν αποκλείουν μάλιστα κάποιες από τα καταστήματα να μην καταφέρουν να επιβιώσουν και να παραμείνουν με κατεβασμένα τα ρολά και μετά την επανεκκίνηση της οικονομίας, σημειώνοντας πως τα μέτρα στήριξης δεν αρκούν για να τους κρατήσουν όρθιους. Ειδικά η παρέμβαση στα ενοίκια θεωρείται κατώτερη των προσδοκιών αλλά και της δεινής θέσης στην οποία έχουν περιέλθει οι εμπορικές επιχειρήσεις.

Καθοριστικό ρόλο, εκτιμούν θα παίξει το διάστημα του lockdown και πότε ακριβώς θα επιτραπεί ξανά το άνοιγμα των επιχειρήσεων. Πολλοί προεξοφλούν πως το lockdown θα παραταθεί πέραν της 30ης Νοεμβρίου, για τουλάχιστον δυο ακόμη εβδομάδες με δεδομένες και τις δηλώσεις των ειδικών επιστημόνων.

«Στοίχημα» η φετινή Black Friday

Στο μεταξύ, σε μεγάλο στοίχημα για τον εμπορικό κόσμο η διαχείριση των ηλεκτρονικών παραγγελιών, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατακόρυφα τις επόμενες μέρες. Οι λιανέμποροι εκφράζουν φόβους για τις αντοχές των couriers, οι οποίοι στο πρώτο Lockdown κατέρρευσαν και δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στον υπερβολικά μεγάλο όγκο παραγγελιών που κλήθηκαν να εκτελέσουν. Οι καθυστερήσεις στην αποστολή των προϊόντων ήταν τεράστιες και το επίπεδο εξυπηρέτησης «φτωχό».

Μεγάλη ανησυχία υπάρχει για την περίοδο του «Black Friday» όπου παραδοσιακά εκτοξεύεται η ζήτηση (υπολογίζεται ότι πραγματοποιείται το 25% των ετήσιων πωλήσεων). Ήδη, αρχίζουν και εμφανίζονται οι πρώτες δυσλειτουργίες, με αρκετούς καταναλωτές να εκφράζουν παράπονα για καθυστερήσεις.

Η λύση που πρότειναν μεγάλες αλυσίδες στο υπουργείο Ανάπτυξης, να επιτραπεί η λειτουργία κάποιων καταστημάτων ως κέντρα παράδοσης εμπορευμάτων απορρίφθηκε καθώς στην παρούσα φάση προέχει η αποφυγή του συνωστισμού και των μετακινήσεων, ωστόσο κύκλοι του υπουργείου αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανεξετασθεί μετά από δυο εβδομάδες, ανάλογα με την πορεία των κρουσμάτων.

 

Διαβάστε επίσης:

«Εκδικητικές αγορές»: Η μεγαλύτερη απειλή για το περιβάλλον

Σούπερ μάρκετ: Πανέτοιμα για το δεύτερο καθολικό lockdown – Σε «ανοιχτή γραμμή» με το υπουργείο Ανάπτυξης

Κορονοϊός: Η Σουηδία κατέγραψε αριθμό – ρεκόρ ημερησίων κρουσμάτων – Έρχεται lockdown;

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση