ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Tζόση Βιτζηλαίου (ΑΜΒΥΞ): Το δίλημμα καριέρα ή οικογένεια τίθεται μόνο στις γυναίκες

Tζόση Βιτζηλαίου (ΑΜΒΥΞ): Το δίλημμα καριέρα ή οικογένεια τίθεται μόνο στις γυναίκες
H Τζόση Βιτζηλαίου

Το δίλημμα καριέρα ή οικογένεια τίθεται μόνο στις γυναίκες,  μας αναφέρει η Τζόση Βιτζηλαίου, Επικεφαλής Επικοινωνίας της ΑΜΒΥΞ.

Όπως εξηγεί, “οι γυναίκες δεν επιλέγονται συχνά για διοικητικές θέσεις, ενώ έχουν τα προσόντα διότι δεν θεωρούνται αρκετά «ανταγωνιστικές» εξαιτίας της επιθυμίας τους να κάνουν οικογένεια, κάτι που τις κρατάει πίσω.

Μια γυναίκα οφείλει να καλύψει τις φιλοδοξίες της και καλείται να επιλέξει ανάμεσα στην καριέρα και στη δημιουργία οικογένειας ενώ σε ένα άντρα δεν τίθεται ποτέ αυτό το δίλλημα”. Ακόμα, σημειώνει “θέλει πολλή δουλειά έτσι ώστε οι γυναίκες να σπάσουν το «γυάλινο ταβάνι» και να έχουν ισότιμή αντιμετώπιση με τους άντρες”.

Στην ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Τζόση Βιτζηλαίου, η Επικεφαλής Επικοινωνίας της μεγαλύτερης ελληνικής εταιρείας ποτών μας μιλά για το πώς ο κλάδος και η εταιρεία επηρεάστηκε από την πανδημία και  για τις αλλαγές που έφερε το 2020 στην καθημερινότητα των ανθρώπων και  τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων. “Η πανδημία σε παγκόσμιο επίπεδο έχει διαμορφώσει νέες τάσεις κατανάλωσης ενώ το 2021 ετοιμάζουμε μια σειρά από ενδιαφέροντα προϊοντικά νέα και λανσαρίσματα”, τονίζει η κυρία Βιτζηλαίου.

Η ιστορία της ΑΜΒΥΞ αρχίζει το 1917 όταν ο Αλβέρτος Ρεβάχ, μαζί με δύο άλλους συνεργάτες, ιδρύουν μία μικρή εμπορική / εισαγωγική εταιρεία στη Θεσσαλονίκη, και εισάγουν και εμπορεύονται διάφορα προϊόντα διατροφής καθώς και ποτά και κρασιά από όλη την Ευρώπη.

Ένα αιώνα μετά, μετά από μια πορεία γεμάτη προκλήσεις και νέες ευκαιρίες, η ΑΜΒΥΞ συνεργάζεται πλέον με 20 Οίκους που αντιπροσωπεύουν, παγκοσμίως, ετήσιο τζίρο πάνω από 80 δισ. ευρώ.

Πόσο επηρεάστηκε η πορεία της εταιρείας το 2020 από την κρίση της πανδημίας;

Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά για όλους αλλά ιδιαίτερα για τον κλάδο των ποτών λόγω της κατάστασης τόσο στον τουρισμό όσο και στην εστίαση που έχει παύσει εδώ και 10 μήνες. Η Αμβυξ σε σχέση με τις εταιρίες του κλάδου που παρουσίασαν μια πτώση της τάξεως του -33,8% (στοιχεία ΕΝΕΑΠ χωρίς ούζο και τσίπουρο) κινήθηκε στο -26,5% μια κάμψη σαφώς μικρότερη του γενικού πλαισίου. Μάλιστα με βάση τα τελικά στοιχεία για τη χρονιά, το μερίδιο αγοράς της Άμβυξ το 2020, έφτασε το  26,1%, +2,6 μεριδιακούς πόντους πάνω από 2019, και αναπτύσσοντας το μερίδιο αγοράς μας σε ΟΛΕΣ τις επιμέρους προϊοντικές κατηγορίες που εμπορευόμαστε (gin, vodka, whisky, κλπ).

Η πτώση στην κρύα αγορά ήταν μεγαλύτερη από την άνοδο στη ζεστή; Τι ποσοστό των πωλήσεών σας απευθύνεται στην κρύα και τη ζεστή αγορά; Άλλαξε αυτό το 2020;

Το 2020 είδαμε την πλειοψηφία των brands μας να παρουσιάζουν αύξηση πωλήσεων +8,3% στο κανάλι του λιανεμπορίου διότι η κατανάλωση μεταφέρθηκε στο σπίτι και ο καταναλωτής στράφηκε στο λιανεμπόριο για τις αγορές του.  Λόγω αυτής της μετατροπής που δημιουργήθηκε από τη μακρά περίοδο με κλειστή την εστίαση το κανάλι του λιανεμπορίου αν και διαχρονικά πολύ μικρότερο έναντι του HORECA εφέτος κέρδισε σημαντικό μερίδιο αλλά σαφώς δεν αναπληρώνει -όπως ακούστηκε- την πτώση του HORECA.

Χωρίς τα on the ground events πως αλλάξατε την προσέγγισή σας στον πελάτη;

Τα ποτά έχουν στο επίκεντρό τους την κοινωνικότητα και την απόλαυση με παρέα, κάτι που με τα νέα δεδομένα άλλαξε όλους τους κανόνες σχετικά με τις εκδηλώσεις αφού ουσιαστικά πλέον δεν επιτρέπονται.  Αυτό μας ανάγκασε πολύ σύντομα να αλλάξουμε τρόπο σκέψης, να βρούμε νέους τρόπους να μιλήσουμε στα κοινά μας εκμεταλλευόμενοι όσο το δυνατόν περισσότερο τα social (Instagram, FB) και να τους δώσουμε τη δύναμη να δημιουργήσουν περιεχόμενο για εμάς. Κρατάμε την επαφή μαζί τους μέσω webinars τα οποία είναι είτε εκπαιδευτικού, είτε ενημερωτικού, είτε ψυχαγωγικού χαρακτήρα αλλά συγχρόνως δεν είναι βαρετά και ανούσια. Κάνουμε μικρές δράσεις, με χαμηλό κόστος αλλά εντυπωσιακά αποτελέσματα και προσπαθούμε να κινηθούμε αποτελεσματικά σε ένα περιβάλλον που οι γευστικές δοκιμές είναι από περιορισμένες ως σχεδόν ανύπαρκτες πηγαίνοντας εμείς πλέον στον καταναλωτή.

Ποιες είναι οι τάσεις διεθνώς στο χώρο των ποτών;

Η πανδημία σε παγκόσμιο επίπεδο έχει διαμορφώσει νέες τάσεις κατανάλωσης.  Όπως το ενδιαφέρον του καταναλωτή στην αναπαραγωγή της εμπειρίας cocktails  στο σπίτι, την προτίμηση για πιο premium μάρκες και «ψαγμένα» συστατικά. Επίσης υπάρχει προτίμηση προς τα μικρά, πιο cozy και φιλικά καταστήματα με εξωτερικούς χώρους έναντι των μεγάλων αιθουσών, την επάνοδο των RTDs (Ready to Drink) διότι παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια και mobility στην κατανάλωση και την αυξανόμενη διείσδυση του e-commerce στην καθημερινότητα όλων μας. Δουλεύουμε εντατικά και ήδη, σε όλες αυτές τις περιοχές, αφού στόχος μας είναι να είμαστε πάντα μπροστά από τις εξελίξεις.

Υπάρχουν αντρικά και γυναικεία ποτά; Ποια είναι αυτά; Ποια προτιμούν οι νέοι;

Δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν αντρικά και γυναικεία ποτά με τη στενή έννοια του όρου. Θα έλεγα ότι υπάρχει η τάση των cocktails που έχει υιοθετηθεί και από τα δύο φύλα. Πλέον δεν υπάρχουν τα στερεότυπα ότι οι γυναίκες προτιμούν τις γλυκές γεύσεις ή τα πιο ελαφρά σε αλκοόλ ποτά. Είναι καθαρά θέμα ουρανίσκου και όχι φύλου. Αντίθετα οι νέοι δείχνουν να έχουν προτίμηση στα λευκά ποτά με κύριες κατηγορίες τη βότκα και το τζιν.

Θα προσθέσετε νέα brands στην γκάμα σας;

Παρόλο που οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές είμαστε πάντα σε εγρήγορση σε ότι αφορά τον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου μας. Για το 2021 ετοιμάζουμε μια σειρά από ενδιαφέροντα προϊοντικά νέα και λανσαρίσματα. Μάλιστα εντός των ημερών θα ανακοινώσουμε και μια νέα σημαντική συνεργασία.

 Είναι πιο δύσκολο σε μια γυναίκα από ότι σε έναν άνδρα να ανέλθει σε ανώτερες θέσεις σε μια εταιρεία; Ποια εμπόδια αντιμετωπίζει;

Σαφώς και είναι πιο δύσκολο. Ο όρος «γυάλινο ταβάνι» καταδεικνύει το πρόβλημα αφού συνδέεται με όλες εκείνες τις παγιωμένες αντιλήψεις και προκαταλήψεις για τις επαγγελματικές και ακαδημαϊκές ικανότητες των γυναικών ως ένα αόρατο εμπόδιο στην πορεία ανέλιξης τους.

Οι γυναίκες που αποφασίζουν να ακολουθήσουν επαγγελματική σταδιοδρομία βρίσκονται τις περισσότερες φορές αντιμέτωπες με σεξιστικές αντιλήψεις που έχουν να κάνουν με τις ικανότητες τους αλλά και με το μισθό τους ο οποίος είναι 15% χαμηλότερος σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους, χωρίς όμως να αλλάζουν οι απαιτήσεις. Επίσης οι γυναίκες δεν επιλέγονται συχνά για διοικητικές θέσεις, ενώ έχουν τα προσόντα διότι δεν θεωρούνται αρκετά «ανταγωνιστικές» εξαιτίας της επιθυμίας τους να κάνουν οικογένεια, κάτι που τις κρατάει πίσω.

Μια γυναίκα οφείλει να καλύψει τις φιλοδοξίες της και καλείται να επιλέξει ανάμεσα στην καριέρα και στη δημιουργία οικογένειας ενώ σε ένα άντρα δεν τίθεται ποτέ αυτό το δίλλημα. Ακόμα θέλει πολύ δουλειά έτσι ώστε οι γυναίκες να σπάσουν το «γυάλινο ταβάνι» και να έχουν ισότιμή αντιμετώπιση με τους άντρες. Πλέον είναι χρέος τόσο της κοινωνίας όσο και  των εταιριών να αντιμετωπίσουν το θέμα με ειλικρίνεια και αμεσότητα και να πάψει ο διαχωρισμός των φύλων.

Στην ανέλιξή της μια γυναίκα έχει περισσότερο εσωτερικά ή εξωτερικά εμπόδια; Ποια είναι η συμβουλή σας;

Μια γυναίκα που θέλει να ανελιχθεί έχει κατά βάση εξωτερικά εμπόδια. Στερεοτυπικές και σεξιστικές συμπεριφορές που την κρατάνε πίσω και που το μόνο που μπορεί να κάνει δυστυχώς είναι να τις μάχεται όσο περισσότερο μπορεί και να μην είναι καθόλου ανεκτική ως προς αυτές. Τα εσωτερικά εμπόδια είναι περισσότερο ψυχολογικά και βασίζονται στις πεποιθήσεις της και  στον τρόπο που αντιμετωπίζει η ίδια τον εαυτό της. Για να σπάσει μια γυναίκα μια προκατάληψη θα πρέπει να αποφασίσει ότι και η ίδια δεν είναι μέρος της προκατάληψης.  Δεν είναι όλα ρόδινα εκεί έξω αλλά αυτό που θα συμβούλευα οποιαδήποτε γυναίκα είναι να πιστεύει στον εαυτό της και στις δυνατότητες της, να έχει φιλοδοξίες, να μην το βάζει ποτέ κάτω και να μην πάψει να ονειρεύεται γιατί στην πραγματικότητα the sky’s the limit.

 

Διαβάστε επίσης:

Πηνελόπη Κουγιανού-Γκόλντμπεργκ: Η Ελλάδα να δώσει έμφαση στην έρευνα σε συγκεκριμένους τομείς-engineering και data science

Ζέττα Τζουβάλα (FREZYDERM): Με αφοσίωση, προσήλωση και σκληρή δουλειά η επιτυχία είναι μονόδρομος, ανεξαρτήτως φύλου

Ελευθερία Μαμιδάκη: Οι χρήστες Vimodji αναμένουμε να απογειωθούν με τη συνεργασία με Viber παγκοσμίως

 

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση