ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Γιατί χρειάζεται να ξεχωρίζουμε το στρες από το άγχος και την κατάθλιψη

Photo by Grant Porter on Unsplash

Η κατάθλιψη είναι μία ψυχολογική κατάσταση, αρκετά σοβαρή, που μερικές φορές χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή. Το λάθος που κάνουν αρκετοί, είναι να χρησιμοποιούν αυτόν τον όρο για να περιγράψουν μία αρνητική ψυχολογία. Το ίδιο συμβαίνει και με το άγχος και το στρες. Οι τρεις αυτές λέξεις όμως, έχουν διαφορετικές έννοιες και είναι καλό να τις ξεχωρίζουμε ώστε να μπορούμε να έχουμε μία πιο καθαρή εικόνα για όσα νιώθουμε. Αυτό θα βοηθήσει στο να αναζητήσουμε τις κατάλληλες λύσεις και την αιτία που προκαλεί αυτά τα αρνητικά συναισθήματα.

Τι είναι το στρες;

Το στρες είναι μια φυσιολογική σωματική αντίδραση σε μια ανώμαλη κατάσταση. Επιτρέπει στο σώμα μας να προσαρμόζεται σε μία πληθώρα θετικών και αρνητικών γεγονότων που βιώνουμε, όπως η γέννηση, ο γάμος, η απώλεια εργασίας κλπ.

Ανάλογα με τους παράγοντες που εμπλέκονται, το στρες έρχεται και φεύγει από μόνο του.

Για παράδειγμα, εάν νιώθουμε περισσότερο στρες στη δουλειά και λιγότερο στο σπίτι, οι παράγοντες του σχετίζονται με την εργασία.

Τι είναι το άγχος;

Σε αντίθεση με τον φόβο, που αποτελεί απάντηση σε μια καθορισμένη και πολύ πραγματική απειλή, το άγχος είναι η απάντηση σε μια αόριστη ή άγνωστη απειλή. Ως συνήθως εκδηλώνεται όταν πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβεί ένα επικίνδυνο ή ατυχές γεγονός και το αναμένουμε. Όλοι βιώνουν άγχος στο δικό του βαθμό και ένταση. Ο τρόπος που σκεφτομαστε ή αντιλαμβανόμαστε το αναμενόμενο γεγονός επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ένταση του.

Photo by Josh Parsons on Unsplash

Τι είναι κατάθλιψη;

Το λεξικό ορίζει την κατάθλιψη ως μια διαρκή κατάσταση ματαιότητας, αποθάρρυνσης και θλίψης. Η κατάθλιψη μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορους φυσικούς και ψυχολογικούς τρόπους. Η ένταση της ποικίλει ανάλογα με την περίπτωση του κάθε ατόμου και διαφέρει από την κλινική κατάθλιψη στην οποία τα συμπτώματα επιμένουν πάνω από δύο εβδομάδες και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα του ατόμου.

Οι αντιδράσεις στρες, άγχους και κατάθλιψης εκδηλώνονται διαφορετικά στον καθένα με σωματικές αλλαγές μέχρι συναισθηματικές και συμπεριφοράς:

Φυσικά συμπτώματα

-Πονοκέφαλοι, πόνος λαιμού, γαστρεντερικά προβλήματα

-Προβλήματα στον ύπνο

-Μειωμένη όρεξη

-Λιγότερη ενέργεια ή κόπωση

Ψυχολογικά και συναισθηματικά συμπτώματα

-Ανησυχίες και ανασφάλεια

-Συγκλονισμένα συναισθήματα που προκύπτουν από κάποιο γεγονός, αδυναμία

-Συσχετίσεις καταστάσεων ή σκέψεων που δεν αντανακλούν πάντα την πραγματικότητα

-Απαισιοδοξία

-Αίσθημα αποθάρρυνσης, ανασφάλειας, θλίψης, θυμού

Συμπτώματα στη συμπεριφορά

-Δυσκολία συγκέντρωσης

-Ευερεθιστότητα, επιθετικότητα

-Κλάμα

-Αποφυγή για επικοινωνία

-Δυσκολία στη λήψη αποφάσεων

-Αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ ή φαρμάκων

Τρόποι αντιμετώπισης

-Μία καλή αρχή είναι να βασιστείτε στον τρόπο με τον οποίο προσαρμόζεστε συνήθως σε δύσκολες καταστάσεις.

-Φροντίστε τον εαυτό σας

-Αν κάποιος βιώσει τα παραπάνω συμπτώματα, τότε αυτόματα χτυπά καμπανάκι ότι πρέπει να προσέξει. Αυτό που μπορεί να κάνει για αρχή είναι να μιλήσει σε κάποιον που εμπιστεύεται.

-Η φυσική δραστηριότητα είναι ένα ακόμα μέσο που θα μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά όλα τα δυσάρεστα συναισθήματα.

-Κάτι εξίσου βασικό που δρα ενάντια στο άγχος και την κατάθλιψη και πολλοί αμελούμε τακτικά είναι η υγιεινή διατροφή και ο καλός ύπνος.

Περιορισμός των στρεσογόνων παραγόντων

Μπορείτε να απολαύσετε τις μικρές χαρές της καθημερινότητας, όπως ένα χαλαρωτικό μπάνιο, το διάβασμα ενός βιβλίου, ή το άκουσμα μουσικής.

Σε δύσκολες στιγμές, είναι πάντα χρήσιμο να βασίζεστε στις δικές σας δυνάμεις και να θυμάστε τους μηχανισμούς που είχατε αναπτύξει στο παρελθόν για να αντιμετωπίσετε άλλες επώδυνες καταστάσεις.

Πότε πρέπει να ζητήσει κάποιος βοήθεια;

Σε γενικές γραμμές, το στρες, το άγχος ακόμα και και η κατάθλιψη μπορούν να αντιμετωπιστούν. Ως συνήθως χρειάζεται να απευθυνόμαστε σε έναν ειδικό όταν παρατηρήσουμε ότι τα συμπτώματα που εμφανίζουμε ξεπερνούν τις δύο εβδομάδες διότι υπάρχει κίνδυνος να επιδεινωθούν.

Τα παρακάτω σημάδια μπορεί να σημαίνουν ότι μόνο η δική σας προσπάθεια δεν αρκεί αλλά χρειάζεται η παρέμβαση ενός ειδικού:

Φυσικά συμπτώματα

-Αίσθημα ασφυξίας, γρήγορος καρδιακός παλμός, ζάλη, ναυτία

-Σημαντική διατάραξη ύπνου

-Εκφρασμένη μειωμένη όρεξη, πιθανώς συνδυασμένη με απώλεια βάρους

-Χαμηλή ενέργεια και έντονη κόπωση ή εξάντληση

Ψυχολογικά και συναισθηματικά συμπτώματα

-Άγχος και συντριπτικός φόβος

-Αίσθημα πανικού στο άκουσμα συζήτησης για το πρόβλημα που σας απασχολεί

-Αρνητικές διεισδυτικές σκέψεις

-Απώλεια ευχαρίστησης και ενδιαφέροντος για δραστηριότητες που συνήθως απολαμβάνετε

Συμπτώματα συμπεριφοράς

-Δυσκολία στην εκτέλεση καθημερινών εργασιών

-Έντονο και συχνό κλάμα

-Λεκτική επιθετικότητα, σύγκρουση με άλλα μέλη του σπιτιού

-Αδυναμία συγκέντρωσης

-Αλκοόλ και κατάχρηση φαρμάκων

 

Διαβάστε επίσης:

Η τακτική της ευγνωμοσύνης είναι η αλάνθαστη μέθοδος καταπολέμησης του στρες

Πώς να ελέγξετε τα όνειρα που σχετίζονται με το άγχος

Το χιούμορ, μας προστατεύει από το άγχος και την κατάθλιψη

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση